Vodič

Objavljeno 25. 10. 2013. | Piše: Hrvoje Hafner

14 savjeta kako da Ivo Špigel crowdfunda knjigu o startupima

Računalnog i poslovnog maga Ivu Špigla upoznao sam još kao osnovnoškolac kroz specijalizirani računalni magazin BUG i Mreža, ali i časopis kojeg se malo tko i sjeća “ComputerWorld Hrvatska” u kojima je bio redoviti kolumnist te pisao o digitalnoj sferi. A on je mene upoznao prije 2 i pol godine povodom javne rasprave o neutralnosti mreže.

Ivo je u ožujku pokrenuo blog Eurogeeks i njime najavio rad na svojoj knjizi o startupima. U njoj će se naći intervjui koje je radio sa vodećim europskim poduzetnicima, osnivačima startupa, VC-evima i mnogim drugim akterima europske startup zajednice, uključujući neka zvučna ne-europska imena.

Na svom Facebook, a i Twitter profilu, Ivo je objavio kako razmišlja pokrenuti crowdfunding kampanju za knjigu, ali i kako mu je svaka pomoć oko toga dobro došla. To je bilo dovoljno da se osjetim prozvanim i pripremim 100 savjeta kako da Ivo Špigel (ali i bilo tko drugi) napravi crowdfunding kampanju za svoju knjigu.

Pa evo ga:

Kako pripremiti kampanju

1. Procijeni troškove

Živimo u digitalnom dobu. Ivo će sigurno htjeti svoju knjigu publicirati na online platformama (Kindle, iBooks i sl.). Iako se knjiga sastoji od nula i jedinica, ne znači da je njena produkcija nula ili jedna kuna. Pretpostavit ću da Ivo ima dosta materijala, da su njegovi sugovornici u knjizi startupima dijelili savjete šakom i kapom, te da će knjiga sadržavati 300 kartica teksta. Troškovi produkcije knjige od 300 kartica kreću se otprilike ovako (gruba procjena, sigurno će biti prigovora, ali to je taj red veličine):

Redaktura teksta 7.000,00 kn
Lektura teksta 7.000,00 kn
Dizajn, prijelom 7.000,00 kn
Prijevod na HR 15.000,00 kn
Tisak ( 200 komada za offline čitače) 15.000,00 kn

2. Procijeni veličinu mreže kontakata

Ivo je IT stručnjak, poduzetnik, kolumnist, računalni evangelist, a k tome i vrlo asertivna osoba. Njegov otisak na društvenim mrežama seže do brojki od 1000 prijatelja na Facebooku, preko 7000 followera na Twitteru te 500+ poslovnih kontakata na Linkedinu. To je odličan temelj za pokretanje jedne osobne crowdfunding kampanje kao što je izdavanje knjige. Osim toga, Ivo nije debitant. Svoju prvu knjigu, zbirku kolumi „Kud to sve ide?“ izdao je 2009. Ivo bi trebao pobrojate i sve mejl adrese u svom Gmail-u.

3. Odredi ciljanu publiku

Ivo, za koga pišeš ovu knjigu? Za kućanice, berače gljiva ili zaljubljenike u SF? Iako je u ovom primjeru prilično očito, nije loše razmisliti tko je potencijalna publika za vašu knjigu. Ivinu knjigu prije će htjeti čitati IT poduzetnici nego hard core programeri.

4. Definirati novčani iznos za kampanju

Na dvije najveće CF platforme najčešći novčani prilog je $25, a prosječni oko $70. Upravo se iznos od $25 poklapa sa cijenom knjige ovakvog tipa. To je iznos koji bi Ivo trebao postaviti za donatore koji žele dobiti primjerak tiskane knjige. Međutim kod eknjiga, iznosi su dosta niži. Uvidom u podatke Kickstartera vidio sam kako je kod uspješnih kampanja medijan broja donatora u izdavaštvu 200. I to je brojka na koju bi Ivo mogao računati kao safe-bet. Sve iznad toga je šlag na tortu.

5. Isplanirati medijsku strategiju

Kada je procijenio tko bi želio čitati njegovu knjigu, Ivo mora istražiti gdje na internetima obitavaju njegovi potencijalni čitači, te im sukladno tome servirati svoju kampanju.

Iz svih svojih digitalnih imenika Ivo treba izvući email adrese i brojeve telefona te ih podijeliti u kategorije.
Unutarnji krug: bliski prijatelji i obitelj
Vanjski krug: poznanici, poslovni partneri
Mediji: novine, blogovi, magazini i sl.

U unutarnjem krugu su osobe koje Ivu jako dobro poznaju. Osobe kojima bi Ivo i uživo mogao i trebao pričati o svom naumu (crowdfunding kampanji) i uvjeriti ih kako je jako bitno da i oni u njoj sudjeluju. Za unutarnji krug dobro je pripremiti osobni i direktni mejl (ovo je uvijek dobro).

Vanjski krug se sastoji od osoba koje su u nekom doticaju sa onime o čemu se radi u projektu. To su osobe koje je pristojno  2 do 3 puta tijekom kampanje spamati sa pozivom upomoć.

A mediji su posebna priča. Ivo, zahvaljujući svojoj mreži kontakata, zasigurno ima pristup urednicima vodećih europskih IT/Tech medija koji su pravo mjesto otkuda početi. Kontaktiraj ih prije kampanje i podijeli s njima informaciju o svom novom projektu. Urednici vole kada sa njima dijelite „insiderske“ informacije. Ukoliko se netko od njih zainteresira za knjigu, pošalji mu PDF na recenziju.
Isto vrijedi i za blogove koji prate određenu tematiku. Obično su oni okidač preko kojih se dolazi u mainstream medije. O viralima neću, za detalje priupitati @hiremejon

6. Napravi video

Prema podacima sa CF platformi, kampanje koje imaju video imaju gotovo dvostruko veću vjerojatnost uspješnosti. Tvoj video trebao bi biti osoban i kratak. Knjiga možda nije gadget, i ne možeš prikazati svoj proizvod, ali možeš se pohvaliti mugface-ima ekipe koju si intervjuirao. Obavezno užicati copywritera da ti stisne tekst u 60 sekundi. Za knjigu nema smisla imati duži video.

7. Izraditi landing page na Eurogeeks.com

U kampanji za knjigu najbolje je koristiti posebnu web stranicu (samo landing page) putem koje komuniciramo svojim prijateljima što je crowdfunding i što im je točno činiti kako bi nam pomogli. U kampanji su najbitnije 2 stvari. Donacija i dijeljenje sadržaja. To im na ovom landing page-u moraš što je moguće jednostavnije omogućiti. Osnovne funkcionalnosti landing page-a su CF widget, newsletter i share gumbići na društvenim mrežama.

8. Definirati nagrade

eKnjiga – free download.
Osnovni poticaj za donaciju. Tko uplati neku lovu, dobije pristup iskustvu i mudrostima koje je Ivo skupljao po svijetu.

Ručno potpisani primjerak tiskanog izdanja
U crowdfunding kampanjama nije nužno isporučiti tiskanu i ručno potpisanu knjigu. Takvu nagradu moguće je prepustiti samo onima koji se prvi uključe u kampanju (npr. 50) ili onima koji uplate koji dolar više. Kod primjeraka knjige veliki je manevarski prostor za varijacije. Npr. za $5 više, Ivo može ponuditi posebnu posvetu i slanje knjige kao poklon onome koga donator želi obradovati.

Izaberi naslovnicu
Ivo sigurno poznaje dizajnere i grafičke urednike. Neki su mu vjerojatno i dobri prijatelji. Svojim prijateljima može predložiti sudjelovanje u kampanji tako da dizajniraju naslovnicu, a donator u kampanji koji uplati veći iznos ima pravo birati naslovnicu. Naravno, autoru čija naslovnica bude odabrana, Ivo će se prikladno i odužiti (recimo dijelom iznosa te nagrade). Na taj način će se i sami autori naslovnica sigurno uključiti u promociju kampanje i lobirati kako bi bila odabrana baš njihova.

Posebna posveta na početku knjige
Iako je posveta autora prostor u kojem se obično zahvaljuje obitelji, dragim osoba ili ljudima koji su pomogli u pisanju knjige, ovaj dio Ivo bi mogao prepustiti donatoru koji će uplatiti veći iznos.

Blurb
Jedan od načina kako pridobiti visoke uplate može biti ponuda vlastitog blurba na zadnjoj korici knjige. Umjesto citata eksperata iz područja kojima se knjiga bavi, može to prepustiti ljudima koji financiraju njegov projekt.

Posebna ponuda za startupe
Budući da se u knjizi radi o startupima, prikladno je pripremiti i honeypot za njih. Knjigu Eurogeeks neće čitati samo startupi već i poslovni ljudi i ulagači. Zato bi Ivo trebao ponuditi nagradu startupima koji naprave veću uplatu, te ubaciti blurb sa logom startupa pozicioniran recimo na početku nekog poglavlja.

Keynote predavanje na konferenciji
Konferencije Ivi nisu nepoznanica. Redovito ih ili organizira ili na njima sudjeluje kao moderator, panelist ili pak mentor. Siguran sam kako redovito prima pozive za sudjelovanje na njima. Stoga bi mogao ponuditi nagradu za donaciju u obliku predavanja na konferenciji, naravno uzeti u obzir i trošak puta i smještaja.

9. Pripremi dodatne „stretch“ ciljeve

Dobro isplanirane crowdfunding kampanje mogu brzo doseći zadani cilj. Upravo je cilj jedan od faktora zašto se ljudi uključuju u sve-ili-ništa CF kampanje. O tome sam govorio i ovdje. Zbog toga je bitno unaprijed pripremiti dodatni cilj koji može gurati kampanju ako prvi dosegnemo u ranoj fazi kampanje.

Budući da Ivo planira knjigu izdati na engleskom, možda bi kao jedan od stretch ciljeva mogao postaviti i hrvatsku verziju, ali recimo samo u digitalnom obliku, pa i tiskanom ako se probije prvi stratch cilj.

Što raditi tijekom kampanje

Kada Ivo sve isplanira, vrijeme je da stisne gumb „Go live“ i krene sa provedbom strategije uz sljedeće napomene:

10. Zadovoljiti faktore popularnosti

Crowdfunding platforme imaju vlastite algoritme kojima procjenjuju popularnost kampanja. Iako ni Kickstarter ni Indiegogo ne otkrivaju detalje, obje platforme popularnost kampanje procjenjuju temeljem broja uplata, iznosu uplata, broja uplatitelja, broja članova tima, pregleda stranice projekta (vanjski i unutarnji), postotka prikupljenog iznosa, broja novosti, broja komentara i dijeljenja na društvene mreže sa stranice projekta. Ako će Ivina kampanja imati dobre brojeve postat će „featured“, a može i biti ubačena u newsletter crowdfunding platforme. To donosi puno veću pozornost svih korisnika crowdfunding platforme, što posljedično prate i uplate.

11. GeeksUP

Ivo je strastveni korisnik Twittera. Nema TweetUPa na koji ne dođe. A ako nema TweetUPa on će ga organizirati. Kao npr. VladaUP. Kako bi već u ranoj fazi kampanje napao faktore popularnosti, Ivo bi trebao organizirati TweetUP odnosno GeeksUP na koji bi pozvao svoje prijatelje tviteraše da se uključe u kampanju, te mu pomognu u ostvarenju cilja. To bi bilo kolektivno tvitanje za promociju kampanje.

12. Nagradna igra

CF platforme omogućuju pokretačima analiziranje tijek kampanje. Nedavno je Indiegogo izdao novi set alata kojim se to radi. Jedan od trikova kako unaprijediti dijeljenje sadržaja kampanje je i nagradna igra. Ivo bi trebao organizirati nagradnu igru – tko najviše šera kampanju, dobije potpisanu knjigu i Ivo plaća večeru (ili neku kreativniju nagradu).

Što nakon kampanje

Nakon što je vrijeme kampanje iscurilo, potrebno je obratiti pozornost na sljedeće stvari.

13. Jednostavni web shop za knjigu

Stranicu Eurogeeks.com koja je bila landing page za šeranje kampanje Ivo treba iskoristiti za minimalistički kupi-knjigu landing page koji vodi na primjerice Amazon/iBook ili jednostavnom PayPal integracijom omogućiti kupovinu onsite. To je stranica na kojoj će biti moguće kupiti knjigu nakon što crowdfunding kampanja više neće biti aktivna. Njome ne bi trebalo biti problem upravljati jednom kada CF kampanja završi, osim ako knjiga ne postane bestseller, ali u tom slučaju Ivo će ionako morati potražiti pomoć stručnjaka.

14. „Eurogeeks got published“ party za fundere

Dobar projekt najbolje je završit sa dobrom žurkom. Za one koji su te podržali u kampanji priredi prijateljski tulum povodom puštanja knjige u digitalni svijet. To neka ujedno bude i prva javna promocija knjige jer je upravo zahvaljujući donatorima Eurogeeks ugledala svijetlo dana.

 Koliko bi Ivo u najboljem slučaju prikupio da se razgrabe sve nagrade?

Nagrada kom. cijena/kom. $ ukupno
Primjerak digitalnog izdanja 200 10 2000
Izaberi naslovnicu 1 300 300
Posebna posveta na početku knjige 1 500 500
Blurb 3 200 600
Posebna ponuda za startupe 5 200 1000
Keynote predavanje na konferenciji 3 300 900
Primjerak tiskanog izdanja (stretch cilj) 50 25 1250
Potpisani primjerak tiskanog izdanja (stretch cilj) 50 25 1250
Primjerak hrvatskog izdanja (stretch cilj) 100 25 2500

Uzimajući u obzir procjenu da je red veličine troškova izdavanja eKnjige cca 20.000,00 kn odnosno $3.500,00. Ivo bi trebao postaviti svoj cilj oko te brojke. Recimo $4.000,00. Uz pretpostavku da Ivo uspije prikupiti 200 uplata za digitalno izdanje te navuče dodatne uplate kroz kreativne nagrade, mogao bi prikupiti $5.300,00 što je oko 30.000,00 kn što mu stvarno i omogućuje da sa tim dodatnim uplatama i ponudi dodatne ciljeve od recimo $6.000,00 ili $8.000,00

Eto Ivo, prvih 14 savjeta dobio si besplatno, ako platiš pivo reći ću ti i ostalih 86 kako da crowdfundaš svoju knjigu.

Tagovi: , , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



5 Komentara za 14 savjeta kako da Ivo Špigel crowdfunda knjigu o startupima

  1. Ivica Kartelo napisao:

    Izvrstan tekst!!!!!

  2. Alen Kapidžić napisao:

    Jako korisno! Svaka čast i hvala!

  3. Pingback: Urednik Mreže Oleg Maštruko pokrenuo crowdfunding kampanju za fotoknjigu - Crowdfunding.hr

  4. Pingback: Pustolov Tomislav Perko na Indiegogo sa knjigom 1000 dana proljeća - Crowdfunding.hr

  5. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑