Analiza

Objavljeno 10. 10. 2013. | Piše: Hrvoje Hafner

Američki san u Splitu

Do sada se nisam bavio konkretnom analizom neke domaće crowdfunding kampanje ali kada sam prošli vikend ugledao kampanju mladog američkog bračnog para, Brian i Kristen Wimberley iz Austina, Texas, odlučio sam analizirati baš njihovu jer se događa u Splitu.

Crowdfunding kampanja za kafić u Splitu

Brian i Kristen odluči su se doseliti u Hrvatsku nakon što su proputovali cijeli balkan. Međutim, njihova priča mi je utoliko zanimljiva jer su se odlučili pokrenuti posao u Hrvatskoj, a početni kapital prikupiti preko crowdfunding platforme Indiegogo za kafić nazvan “{go} Quixotic” inspiriran Don Kihotom. Sa Brianom sam razmijenio par mejlova kako bih saznao nešto više o načinu na koji su se pripremali za kampanju.

I ranije sam nailazio na domaće crowdfunding kampanje za pokretanje posla, ali niti jedna nije imala nikakvu ozbiljnu pripremu i svodila se više na probu i test Indiegogo stranice nego na kampanju u koju je uložen trud. Tako možemo vidjeti pokušaj kampanje proizvodnje vrtnih ljuljački, animacijskog studija ili suvenirnice.

Pripreme za kampanju

Kampanja koju vode Brian i Kristen je planirana i unaprijed pripremljena. Nakon što su odlučili doselit se u Hrvatsku i otvoriti kafić, 8 mjeseci su pripremali marketinški i poslovni plan koji ih je na kraju odveo prema crowdfunding kampanji. “Koristili smo istu temu kada smo pripremali web stranicu i profile na društvenim mrežama. Željeli smo sve postaviti jednostavno i uniformno.” Rekao mi je Brian.

To je jako bitno. Unaprijed pripremiti sve kanale koje planirate koristi tijekom kampanje kako biste i prije nego započne kampanja putem njih mogli komunicirati svoje poruke.

20131009115808-2013-09-18_1379512612Facebook nam je najvažniji kanal, zatim Linkedin. Ja koristim Hootsuite i za druge stvari. Instagram donosi potpuno drugu dimenziju kampanji. Pišemo objave za medije, kontaktiramo blogere, kontaktiramo ljude preko drugih ljudi i sve čega se možemo sjetiti. To uzima puno vremena.” Naglašava Brian.

Tim u kampanji

Ako pogledate profil kampanje, primijetit ćete kako su okupili veliki tim koji sudjeluje u kampanji. To su njihovi ambasadori. Obitelj i prijatelji koji uistinu žele da uspiju. Pitao sam Briana tko je sve uključen u projekt: “Nekoliko nam ljudi neumorno pomaže. I to je ono na što smo ponosni. Svatko od nas u kampanji je promotor naše ideje. Kirsten i ja smo educirali i pomažemo ostalima u timu da postanu naši evanđelisti i svi rade ogroman posao.

Dogovorite dio uplata unaprijed

Kod ovakvog tipa kampanje, gdje nema veće društvene vrijednosti, socijalne komponente, ili se ne radi o tehnološki naprednom proizvodu, morate se osloniti na vaš unutarnji krug ako želite uspjeti. Ako vas vaši roditelji ili bliski prijatelji ne žele podržati, zašto mislite da će vas podržati netko tko vas uopće ne poznaje? Vrlo je važno u ovakvim kampanjama dobiti 20-30% donacija iz vašeg unutarnjeg kruga koji će na taj način dati legitimitet vašoj priči. Pitao sam Briana tko su bili prvi donatori u kampanji: “Poznajemo većinu naših prvih donatora, ali ima i onih koje ne poznajemo. Kirsten i smo bili jako uzbuđeni kada smo vidjeli prve uplate iz Hrvatske od ljudi koje ne poznajemo.

Mi smo dogovorili neke donacije unaprijed, ali iskreno, trebali smo to puno bolje pripremiti. Naš start je bio sporiji nego smo željeli. Moj savjet: Pitajte ljude koliko su vam spremni uplatiti i uvjerite ih da vam uplate već prvi dan.” Naglasio je Brian.

Kakav poticaj za donaciju možete ponuditi svojim mecenama?

U svakoj kampanji bitno je imati posebne poticaje koji će privući donatore. Kod tehnoloških kampanja gotovo uvijek se radi o pre-sale modelu gdje nudite proizvod kao poticaj za donaciju jednom kada uspostavite proizvodnju. Međutim, kod ovakvih osobnih priča treba biti kreativan jer nemate konkretan proizvod. I tu su njih dvoje napravili dobar iskorak.

20131004145324-EPostcardNaše nagrade morale su biti privlačne ljudima diljem svijeta. Teško je to kada otvarate kafić u Splitu u Hrvatskoj. Ljudi na Novom Zelandu, Londonu ili Zagrebu ne mare za kafić u Splitu. Stoga smo morali ponuditi predmete svakodnevne upotrebe koji će se ljudima svidjeti. U cijenu svakog predmeta uračunat je doprinos za našu kampanju. Udružili smo se sa jednim malim poduzećem koje će nam napraviti te nagrade ekskluzivno za našu kampanju.” Rekao je Brian te dodaje “Za naše najbliže pripremili smo posebne “članske” pakete. Poslali smo razglednice Splita svima koje osobno poznajemo objašnjavajući što planiramo napraviti u iduća 2 tjedna.

Hoćemo li iduće godine popiti piće u Quixoticu?

Iako se vidi izniman  trud i veliki entuzijazam kojim vode kampanju, neke stvari im ne funkcioniraju dobro. U ovom trenutku prikupili su 2.700 dolara od ukupno 64.500 dolara koliko su naveli da im treba za pokretanje posla. Budući da je prošlo 6 dana od kada su pokrenuli kampanju, teško da će uspjeti prikupiti zacrtani iznos i to je ono što bi moglo odvratiti potencijalne donatore u završnoj fazi kampanje. Ako se ne dogodi neki zaokret u kampanji, realno je da će prikupiti do 10.000 dolara.

Najvrjednija stvar koju imate u kampanji je video. Njihov je predugačak, vizualno donekle atraktivan, doduše loše kadriran ali bez poante. Video je sredstvo kroz koje možete dočarati svoju osobnost, entuzijazam i podijeliti emociju. Iskoristite ga dobro.

Kampanju za ostvarenje američkog sna u Splitu pogledajte ovdje: {go} Quixotic @ Indiegogo

Tagovi: , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑