Intervju

Objavljeno 26. 11. 2014. | Piše: Hrvoje Hafner

Backer – ambasador kraft piva Miroslav Šuvak

Nastavljamo predstavljati podržavatelje crowdfunding projekata koji nesebično pomažu poduzetnim kreativcima uplaćujući novac u njihove kampanje. Ovog puta predstavljamo ambasadora kraft piva Miroslava Šuvaka koji je, osim vlastite crowdfunding kampanje za pokretanje proizvodnje kraft pivovare Nova Runda, i sam financijski podržao 25 projekata na Kickstarteru i Indiegogo.

Zadnji put nam je Daniel Lučić ispričao o svojim gamerskim motivima zbog kojih se uključuje u crowdfunding kampanje, a za Crowdfunding.hr je o svojim motivima pisao Miroslav Šuvak, suosnivač Nove Runde, koji je pokrenuo kraft revoluciju u Hrvastkoj kada su u lipnju ove godine izbacili prvo hrvatsko kraft pivo koje se može naći po zagrebačkim kafićima, pubovima i restoranima.

Miroslav Šuvak zagovornik je grupnog financiranja koji se nije libio prezentirati svoj poslovni plan koji je uključivao i grupno financiranjenakon pred ministarstvom poduzetništva koje ga je optužilo da je crowdfunding promovira piramidalne sheme poput lanaca sreće.

Miroslav napominje kako se njihovo pivo trenutno toči u 7 ugostiteljskih objekata i najavljuje daljnje širenje.

Miroslav Šuvak i njegov partner Marko Filipin

Otkrivanje grupnog financiranja

2012. godine kada smo već debelo kolega Marko i ja zagrizli u otvaranje pivovare, jedan od naših uzora, Stone brewing company (koji je nedavno imao Indiegogo kampanju), je tada pomogao jednoj pivovari u Indiji da započne craft priču tamo, a ono što mi je zapelo u oko je bilo kako ta pivovara planira pribaviti sredstva za investiciju. Bilo je riječ o njihovom kapitalu, o investiciji Stone brewing Company i o Kickstarteru. Kicstarter! Nikad nisam čuo za taj pojam pa sam krenuo istraživati. Ono što sam otkrio je bilo fascinatno, ljudi, fizičke osobe, mogu davati male iznose da pomognu financirati zanimljive projekte ili čak pomoći u otvaranju novih poduzeća. To mi je tada bilo nevjerovatno, pogotovo što sam shvatio da taj koncept već funkcionira dugo vremena van Hrvatske, a u Hrvatskoj je to praktički bila nepoznanica.

Crowdfunding kao istraživanje tržišta

U jednu ruku crowdfunding može poslužiti i kao oblik istraživanja tržišta, tako da pokretači kampanja mogu unaprijed vidjeti da li će imati tržište za to. Prilikom izrade same crowdfunding kampanje, moraju se proći svi bitni aspekti projekta – slično kao i kod izrade poslovnog plana, kvalitetno planiranje crowdfunding projekta može otvoriti nove ideje i smjernice za realizaciju.

Postoje li nešto što ti smeta kod crowdfundinga

Možda je negativno da ljudi mogu stvarno svašta podignuti kao projekt na crowdfunding platformama te na taj način “zagušiti” ponudu projekata te otežati pristup donatorima da pronađu kvalitetnije projekte. Nemojmo zaboraviti i “fake” projekte kojima uopće nije u cilju prikupiti sredstva za prezentirani projekt, već samo pokupiti novac od donatora. Takvi projekti štete crowdfundingu kao izvoru financiranja – gubi se vjerodostnojnost.

Koje su prednosti crowdfundinga u odnosu na tradicionalne načine financiranja?

Najveća prednost crowdfundinga je što se pokretanjem takve kampanje mogu izbjeći tradicionalni načini kreditiranja u kojem kreditne institucije mogu napraviti popriličnu frku u startu poslovanja, a druga bitna karakteristika je marketing i promocija pomoću koje se može dosegnuti i do većih investitora koji mogu onda i konkretnije pomoći projektu.

S druge strane, donator može osjetiti onu ljudsku stranu projekta u kojoj nisu uključene korporacijske spike te na jednostavan način pomoći čovjeku koji stoji iza tog projekta.

Kako odabireš projekte koje podupireš?

Prvo radim provjeru za sve lokalne projekte (uglavnom Kickstarter i Indiegogo) – pretražujem projekte po lokaciji da vidim da li ima kakvih projekata u regiji. Ako zaključim da se pokretač projekta bar malo potrudio oko njega, velike šanse su da ću ga podržati. Druga stvar je da gledam određene kategorije (npr. “food”) i da tamo pregledavam projekte koji se nude. Treći način preko kojeg možda i najviše podupirem projekte u zadnje vrijeme su specijalizirane promoting platforme koje promiču određene crowdfunding projekte – konkretno ovdje mislim na Backercamp platformu. Kako zbog trenutnog posla ne mogu izdvojiti vrijeme kao prije za klasičnu pretragu projekata, na twitteru mi uvijek iskoči neki zanimljiv projekt promoviran od strane Backercampa. Tako sam na primjer podržao Monty Python kampanju.

Video je defintivno bitan jer on najbolje može prikazati priču koja stoji iza projekta. Meni je osobno bitno da vidim kreatore projekta, da čujem što žele postići te da vidim da li imaju uopće strasti prema tome ili ne, ali ne gledam ga cijelog ako traje duže od 4 minute.

Koji ti je najdraži crowdfunding projekt

Defintivno zadnja kampanja koju sam podržao, izgradnja pivovare od strane Stone brewing company u Berlinu. To je presedan u svijetu pivarstva, jer konačno se može vidjeti da Amerikacni rade fantastična piva i da je Europa željna piva s karakterom i mudima. Što se tiče same te kampanje, ona je najbolji primjer kako se projekt može iskoristiti kao sredstvo promocije,a ne samo izvora novčanih sredstava.

Tagovi: , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



3 Komentara za Backer – ambasador kraft piva Miroslav Šuvak

  1. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

  2. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

  3. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑