Intervju

Objavljeno 28. 09. 2015. | Piše: Hrvoje Hafner

Backer – dizajner i kreativni direktor Tin Kadoić

Pronašli smo ga. Osoba koja je financirala najviše crowdfunding projekata u Hrvatskoj je Tin Kadoić.

Kreativni direktor u mobile agenciji Five, koja ima urede u New Yorku i Hrvatskoj, Tin Kadoić, je u posljednjih 6 godina na Kickstarteru podržao 48 projekata, te još 12 na Indiegogo.

Tin se digitalnim dizajnom počeo baviti eksperimentalno-istraživačkim radom na području vizualizacije podataka. Posljednjih godinu dana proveo je na relaciji New York — Zagreb s nekoliko izleta promovirajući Five i dizajn industriju na konferencijama u Las Vegasu, Norveškoj, Latviji, te zadnje – na QCon konferenciji u New Yorku.

Zamolio sam Tina da prokomentira svoju dosadašnju crowdfunding karijeru i trendove koje uočava u toj mladoj industriji s obzirom na svoje dugogodišnje iskustvo sa dizajnom koji je često osnova dobre kampanje.

Prve podrške kampanjama

Crowdfunding otkrio sam primarno preko Kickstartera (Glif je bio prvi projekt koji sam otkrio). Taj je servis, premda se kroz godine konstantno poboljšava, od samih početaka uspio kvalitetno i jasno prenijeti poruku crowdfundinga. Mislim da sam bio svjestan što je Kickstarter prije nego sam i razmišljao o terminu crowdfundinga. Jednostavno, to je bio site gdje sam mogao otkriti zanimljive projekte, u različitim razvojnim fazama, koji je nedostajao onaj, posljednji, push prije same realizacije, prodaje, produkcije. Tko god je bio aktivan na Twitteru u tom trenutku, nije mogao izbjeći da ne zna što je Kickstarter.

backer-tin-kadoic-glif

Glif

Zanimljivi i nerijetko suludi projekti pomogli su popularizaciji crowdfundinga i samog KSa.

Brzi feedback kreativcima

Jedan od mojih velikih uzora – Bret Viktor, vjeruje kako kreativci moraju imati što kraću povratnu informaciju o svojim kreacijama. Idealni primjer dakako su vizualni umjetnici – slikari koji svakim potezom na platnu vide posljedice svojeg rada u realnom vremenu. No, za veliki broj kreativaca tome nije tako. Video umjetnici moraju “renderirati”, programeri moraju “kompajlirati” a programeri moraju “pushati”.

Zagovaram što brži feedback od potencijalnih korisnika i smatram da proces u kojem korisnici “glasaju” za projekte sa svojim novčanikom najdemokratičniji način odabira što ćemo sljedeće proizvesti. Bez CFa, zapravo uvelike ovisimo o tipičnim mehanizmima proizvodne linije – potrebu za investicijom daleko prije nego se proizvod nađe na policama dućana. Na samom početku, nemamo dovoljno indikatora da će proizvod biti poželjan, zanimljiv kupcima, te na samom kraju — isplativ.

Odabir projekata

Projekti većinom dolaze do mene preko društvenih mreža – zbog limitiranosti vremena, rijetko sam u tzv. “exploring” modeu gdje surfam KS i tražim nove, zanimljive projekte. Estetika mi je iznimno bitna ako je to proizvod koji bi ja osobno koristio. Jedan od popularnih citata kaže “Design is how things work, not how things look like” — a zbog same prirode kakav sam, oblikovanje proizvoda je presudni faktor kada odlučujem da li nešto podržati ili ne. Ipak, 80% projekata podržim sa $1-$5, jer u njima vidim neku vrijednost i potencijal, ili jednostavno želim da tim nastavi raditi i iznenadi sa nekim od svojih budućih projekata. Svatko od nas je u tom trenutku zapravo i VC (samo u znatno manjem omjeru), investira u tim jer vjeruje u viziju, premda možda još proizvod nije tamo gdje bi trebao biti.

Što čini savršeni crowdfunding pitch ?

Evo igra povezivanja segmenata pitcha s vrijednostima koje mislim da bi trebali nositi:

  • Proizvod – inovativan
  • Tim – malen i skroman
  • Video – nepretenciozan i kratak
  • Kampanja – viralna
  • Poruka – integrirana
  • Drive osnivača – rješavanje osobnog problema koji može utjecati na cijeli svijet (a ne želja za profitom)
  • Komunikacija – iskrena i direktna

Baggizmo – odlična domaća kampanja

Moja je djevojka, Matea Bronić, zajedno sa kolegicama iz Manufakturista radila na Baggizmo projektu. Baggizmo je rijetko uspješan, backani projekt iz Hrvatske sa strastvenim timom osnivača koji su htjeli ponuditi torbu za suvremenog muškarca koji je stalno u pokretu. Uz potrebu da sa sobom uvijek ima niz uređaja (tableta, pametnih telefona, ključeva i ostalih osobnih stvari) pristupilo se oblikovanju proizvoda sa maksimalnim fokusom na balansu aspekta utilitarnosti i fashiona. Iznimno se radujem vožnji na biciklu sa svojom novom Baggizmo torbom. New York će biti zavidan!

baggizmo-model

Baggizmo

Neuspješna isporuka nakon kampanje

Kolegi Tonči Klariču, tim iz Brloga, poklonio je kupaće gaće koje se nikada ne smoče — Frank Anthony. Nemoram ni napomenuti da je cijeli projekt bio hoax i da čovjek ni dan danas nije dobio svoj poklon za rođendan, a iz mora i dalje izađe mokar. Sorry Tonči!

Negativne strane crowdfundinga

Premda se iznimno trudi prezentirati crowdfunding na način gdje se proizvodi ne kupuju unaprijed, mislim da većina publike smatra bilo koji backing na taj način. To znači da postoji velika razina očekivanja te potencijalno gnjevna gomila koja je, u današnje doba, jako glasna. Kao i uvijek u životu, bitno je ispravno postaviti očekivanja (ne previše, a opet ni premalo) i zaista posvetiti maksimalnu energiju ukoliko projekt dosegne svoje ciljeve. U tom trenutku on ne smije više biti sporedna stvar u životima pokretača projekta — slijedi “borba” sa proizvođačima, komunikacija sa kupcima i promocija na kojoj se mora aktivno raditi. Takva prilika se ne propušta.

Najdraži crowdfunding projekt

Jako sam uzbuđen oko punjača baterija kraftwerk koji se puni uz pomoć plina. Na svakom kiosku moguće je kupiti plin za upaljač, a u nekoliko sekundi, baterija će biti puna! Deset sekundi punjenja = preko pet punjenja vašeg iPhonea. Projekt mi je pokazao prijatelj Marko Dugonjić i mislim da nas povezuje sloboda koju ovaj proizvod nudi.

Nastavak podrške crowdfundingom?

Svakako – sve lokalne projekte (Slovenija – Hrvatska – Srbija) by default financiram sa nekoliko dolara, a ukoliko vidim vrijednost u posjedovanju tog objekta (ili poklanjanju nekom od prijatelja) odlučujem se i na veći backing. To planiram raditi u budućnosti, a briga za zanimljive art i dizajn projekte je – kako da dođu pod moj radar.

Tagovi: , , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



Jedan komentar za Backer – dizajner i kreativni direktor Tin Kadoić

  1. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑