Intervju

Objavljeno 11. 01. 2016. | Piše: Hrvoje Hafner

Baggizmo – Kako smo potrošili 44.000$ prikupljenih na Kickstarteru

U Hrvatskoj smo nažalost imali vrlo malo crowdfunding kampanja čiji su pokretači morali uhvatiti u koštac s proizvodnjom i isporučivati veliki broj fizičkih nagrada diljem cijelog svijeta.

Baggizmo je jedna od takvih, po meni jedna od najljepših priča o crowdfundingu u Hrvatskoj. Prvenstveno zbog toga što se proizvod ne bi nikada zaživio da kampanja nije bila uspješna. Ladislav bi se zasigurno okrenuo radu nekom od svojih drugih, novih projekata.

Brend koji su IzvorkaLadislav Jurić uspijeli izgraditi s kvalitetnim proizvodom i uspješnom crowdfunding kampanjom na Kickstarteru samo je kruna na sve što su njih dvoje s ostalim sudionicima projekta prošli tijekom posljednjih par mjeseci.

Kada se ugase svijetla reflektora, zadnje minute na Kickstarteru se odbrije, a kreditne kartice podržavatelja se olakšaju za iznose nagrada koje su odabrali počinje mukotrpan posao da obećanje danu u kampanji ostvari.

Ladislav je sa 44.120$ prikupljenih na Kickstarteru (umanjen za proviziju KSa 5% + kartičarskih kuća cca 3%) trebao sašiti i poslati više od 400 Baggizmo torbi. Da bi u tome uspio bilo je potrebno od različitih dobavljača nabaviti sirovinu na vrijeme, sašiti torbe u što kraćem roku i poslati ih poštom.

Baš o toj temi, što se događa s uspješnom crowdfunding kampanji nakon što novac sjedne na račun pričao sam sa Ladislavom i Izvorkom.

Materijali

Baggizmo torba vrlo je složen i zahtjevan proizvodni pothvat. Torba je sastavljena od 15 različitih materijala: cifovi, trake i etikete za prolaze za kablove, unutarnji materijali, glavni materijal (prirodna koža ili inovativni materijal), materijal za stražnji dio torbe, punjenja, gurtne, tekstilna brand etiketa, metalna brand etiketa, kopča, regulatori, NFC čip. Osim toga, sastavljena je od više od 30 komada krojeva, a u proizvodnji jedne torbe prolazi se kroz 90 različitih akcija sastavljanja ili šivanja. U nekim dijelovima torbe potrebno je sastaviti čak 6 slojeva materijala i punjenja, a zbog visokofunkcionalnog dizajna Baggizmo u konačnom proizvodu ima čak 12 slojeva materijala u debljini od samo 1 centimetra, rekla nam je Izvorka.

Baggizmo03

Baggizmo u proizvodnji // Izvor: Baggizmo @ Kickstarter

Tekstilni Baggizmo proizveden je od Schoeller-dynatec materijala, inovativne tkanine koja je otporna na habanje, pruža zaštitu od udaraca, prozračna je, ima povratna elastična svojstva (2-way–stretch), UV zaštitu te odbija vjetar i vodu. U Hrvatskoj se najčešće ističe kevlar kao primjer za otporne i čvrste tkanine, a ovdje se radi o tkanini koja je u tom rangu kvalitete, ali s dodatnim naprednim svojstvima, dodaje.

Ovaj materijal čuva odjeću, što sada možemo potvrditi i sa šestomjesečnom upotrebom na različitim odjevnim predmetima. Često torbe koje nosite uz odjeću uništavaju tkaninu odjeće (materijal se istroši li se naprave “mucice” na površini), što kod ove tkanine nije slučaj i vrlo smo zadovoljni time. Takvu kvalitetu ne bismo postigli upotrebom klasičnim mrežastih tkanina, zato nam je od početka izuzetno važno koristiti samo vrhunske materijale i surađivati s dobavljačima koji stavljaju naglasak na kvalitetu, dodao je Ladislav i napominje kako je za jednu Baggizmo torbu potrebno je oko 2 m2 tkanine, 1 m gurtne, oko 1 m cifova, pola metra različitih trakica itd. To bi značilo oko 1.000 kvadratnih metara materijala, 500 m gurtni, cifova, trakica i dr. nam je bilo potrebno da bi isporučili Baggizmo svim podržavateljima.

Izvorka kaže kako većina ranije nabrojeni materijala zapravo dolazi od različitih dobavljača, a većina je proizvedena u Hrvatskoj. Završni proizvod se šiva i sastavlja kod njihovog glavnog dobavljača – tvrtke KoArt iz Zagreba. Metalne kopče i regulatori, koje su dizajnirane baš za ovu torbu i imaju visokokvalitetnu završnu obradu sa zaštitom od habanja, proizvodi se u tvrtki PES iz Zagreba.

baggizmo01

Baggizmo kopča. Proizvod zagrebački PES // Izvor: Baggizmo @ Kickstarter

Moram istaknuti kako smo jako zadovolji suradnjom s ovim hrvatskim tvrtkama i kako se u smislu profesionalnosti i kvalitete izrade mogu svrstati u svjetski rang, dodaje Izvorka.

Kod nas smo također proizveli ambalažu te sve tiskane materijale, a ostale materijale uvozimo iz EU. Tako su gurtne proizvedene u Belgiji, koža u Italiji, a inovativni materijal za leđa torbe i osnovni materijal tekstilne torbe proizvodi se u Švicarskoj tvrtki Schoeller.

Izmjene u dizajnu

Kako smo nakon kampanje promijenili osnovni materijal za tekstilni Baggizmo i materijal za leđa torbe (mrežasti) morali smo prije proizvodnje napraviti nove prototipe kako bi bili sigurni da sve funkcionira. Prvotni osnovni materijal sadržavao je reflektirajuće niti za koje smo nakon upotrebe od nekih 3, 4 mjeseca primijetili da pucaju kod savijanja tkanine, odnosno kod upotrebe torbe. Materijal za leđa je bio najčešće korišteni križno mrežasti mesh za koji smo primijetili da uništava odjeću preko koje se torba nosi, rekao je iskreno Ladislav.

Kod izrade novih prototipa unaprijedili smo još neke elemente, poput većeg nagiba unutarnjih džepova (koji sprečavaju ispadanja mobitela ako zaboravite zakopčati torbu) ili poboljšanja oko izlaza za slušalice na stražnjoj strani torbe i sl.

Također smo zamijenili unutarnji materijal (podstavu) s laganom i prozračnom microfibrom koja je trajna, meka i ima elektrostatička svojstva. Koristi se za brisanje ekrana uređaja, pa tako čistite svoje ekrane samim vađenjem i stavljanjem mobitela ili tableta u džep torbe.

Baggizmo04

Baggizmo torba // Izvor: Baggizmo

Svaki dizajn, pa tako i dizajn proizvoda je proces koja zahtjeva stalno propitivanje i testiranje, pa se većina odluka donosi u hodu, tokom samog procesa izrade. Zato je i teško predvidjeti trajanje ovo faze rada, jer tek u samoj izradi fizičkog primjerka možemo vidjeti da li sve funkcionira kako smo zamislili. Često riješite jedan problem, pa onda shvatite kako je to otvorilo neki drugi, dodala je Izvorka.

Dio oko razvoja proizvoda radili smo u suradnji s dizajnericama iz dizajn kolektiva Manufakturist te se tekstilnim tehničarima i krojačima iz KoArta koji su radili na krojevima i izradi prototipa te u konačnici i na izradi finalnog proizvoda.

Logistika

S obzirom na to da je Baggizmo u cijelosti originalan proizvod, napravljen i sastavljen od ideje do realizacije uz iznimno kompleksan proces, gdje je bilo potrebno uložiti nekoliko tisuća radnih sati, istovremeno koordinirati preko nekoliko timova koje ukupno sačinjava i više od 25 ljudi te s obzirom na sve mislim da ipak možemo biti vrlo zadovoljni, jer smo sve blokove, Tshirt i kožne torbe poslali podržavateljima u obećanom roku (10.mj.), tekstilne torbe u različitim bojama poslane su s odmakom od nekih 2 tjedna dok su crne tekstilne torbe poslane tokom 12.mj. Ponosno ističe Ladislav.

Pomak u isporuci dogodio se radi kašnjenja tekstilnog materijala iz tvornice. Prva isporuka materijala (za tekstilne torbe u boji) zadržana je na granici zbog zastoja koji se dogodio u vrijeme blokade granica tijekom izbjegličke krize. Druga isporuka materijala (crni materijal) kasnila je iz tvornice više od mjesec dana, što nas je izuzetno iznenadilo s obzirom na to da se radi o vrlo velikoj kompaniji koja posluje po ISO standardnu i vrlo strogim pravilima. No to je također dio jednog razvojnog procesa i rasta poslovanja gdje kroz rješavanje poteškoća učite, adaptirate se, savladavate prepreke te postajete otporniji, spremniji za buduće izazove i organiziraniji – sve u svemu bolji.

Kada se krene u razvoj, onda se stekne dojam da je kraj kada kampanja završi ili kada se proizvod napravi. Nažalost to nije tako, jer gotovo je u onom trenutku kada uspješno stigne do zadovoljnog podržavatelja. Slanje proizvoda je također proces koji traži naš angažman i potrebno se pobrinuti da sve bude u najboljem radu. Za buduće dostave i dalje smo u procesu traženja dodatnog partnere ili više njih. Tu rješenja tražimo van granica, poput Shipwire.a ili USPS-a koji su daleko unaprijedili i modernizirali svoje operativne procese, dodao je Ladislav.

Komunikacija nakon kampanje

Jedan od izazova nakon kampanje je i neprestana komunikacija s podržavateljima.

Oko komunikacije s backerima ima prilično posla. Iako smo redovno pisali Update o procesu proizvodnje i isporuci, jedan dio backera nije s engleskog govornog područja ili se pak prvi put susreće s kupnjom preko Kickstartera, pa je dosta toga trebalo dodatno objašnjavati kroz poruke ili putem mailova. Najviše upita bilo je vezano uz rokove isporuke, obzirom na pomake koje smo imali, a bilo je i dosta upita za dodatnu kupnju Baggizmo bike hook shakle ili dodatne torbe, rekla je Izvorka.

Dodatni logistički problem je prikupiti sve adrese za isporuku nagrada. Nekakav prosjek je da cca 5% podržavatelja nikada ne dostavi podatke za isporuku unatoč tome što su uplatom zavrijedili nagradu.

Ladislav otprilike na tom tragu govori i o vlastitim iskustvima.

Jako smo zadovoljni odazivom backera, jer čujemo da ima dosta problema s ispunjavanjem upitnika što naravno onemogućuje isporuku. Mislim da imamo nekih 5, 6 backera koji nisu ispunili upitnik i ne odgovaraju na poruke, a to je vrlo mali broj. S nekim od backera smo se i dodatno povezali, s nekima upoznali i u živo, a nekima sad podržavamo i njihove kampanje, rekao je Ladislav.

Također spremni smo na bilo kakav zahtjev podržavatelja, cijenimo svakog pojedinog podržavatelja i njegov utjecaj kroz podršku je za nas neprocjenjiv. Mi smo dužni biti iskreni, otvoreni i o svemu što nas prati dijeliti s njima. Tako da imamo preko 1500 poruka razmijenjenih od početka kampanje. Do sada poslanih 26 Update-a, svakako ostavljaju pozitivni trag u komunikaciji tako da smo unaprijed svojim profesionalnim i odgovornim stavom spremno odgovarali na sva moguća pitanja i komentare podržavatelja i time eliminirali potencijalna nezadovoljstva. Manji broj nezadovoljstava je uzrokovan nepoznavanjem jezika jer je dosta podržavatelja iz Azije, ali recimo imamo i backera s kojima smo spremno razmijenili i 50tak poruka, dodaje.

Najviše nas vesele poruke koje dobijemo nakon što torba stigne. Imamo neke vrlo lijepe poruke i pozitivne reakcije i time smo vrlo zadovoljni. Povremeno podijelimo neku od poruka preko društvenih mreža, pa se pohvalimo tim pozitivnim reakcijama naših podržavatelja, dodala je Izvorka.

Prodaja nakon crowdfundinga

Ladislav kaže kako je u svakom poslu za veliki uspjeh potrebno raditi na nizu malih u uspjeha. Ispunjavanjem isporuke Kickstarter podržavateljima ispunili smo još jedan korak ili mali uspjeh. Prvi uspjeh je bilo napraviti kvalitetan proizvod, odnosno realizirati ideju i prebaciti je u fizičku pojavnost – potpuno funkcionalan proizvod iza kojeg možemo ponosno stati, kazao je Ladislav.

Drugi uspjeh bio je pripremiti i realizirati kampanju te time osigurati sredstva za izradu alata za proizvodnju i pokretanje proizvodnje prve serije. Treći je bio isplatiti dogovoreno i zahvaliti se svim svojim dobavljačima, partnerima i suradnicima te osigurati njihovu pozornost kod idućih Baggizmo serija ili proizvoda. Četvrti uspjeh je spomenuta uspješna isporuka te zadovoljstvo korisnika konačnim proizvodom. Ovim koracima ostvaruju se preduvjeti za pozitivnu budućnost Baggizmo branda. Danas smo, uz alate za proizvodnju, podešenu proizvodnu liniju te mrežom dobavljača i partnera, spremni smo za proizvodnju veće serije.

Ali naravno, posao nije gotov, za veću seriju je potrebno osigurati dodatna financijska sredstva. Stoga smo u pregovorima s investitorima, dok paralelno gradimo partnerstva i suradnje s raznim distributerima u Europi, Americi i Aziji. U pripremi je i predstavljanje vlastitog web shopa.

Kako je u 2015. proizvedeno je i prodano više od 750 komada, u 2016. planiramo proizvodnju i ispunjavanje prednarudžbi od minimalno 3000 komada. Osim do sada prikupljenih više od $50 000 koristeći Crowdfunding kanale, napravili smo i preko $30 000 prometa kroz vlastite prodaje. Baggizmo je isporučen u preko 98 različitih zemalja svijeta. Posebno naglašavam kupce iz Hong Kong-a, Maco-a, Singapura, Vijetnama, Filipina, Katara, pa recimo među zanimljivim destinacijama su i one poput Kuvajta i Nigerije dok kupce iz Kanade, Amerike i Europe nije potrebno posebno naglašavati. No, posebno smo ponosni na 86 hrvatskih kupaca.

Trenutno pregovaramo s investitorima gdje je potrebno prikupiti $150 000, dovršetak pregovora za globalnu distribuciju proizvoda, s naglaskom na Aziju i Ameriku gdje je Baggizmo vrlo dobro prihvaćen. No svako širenje i regija ima svoje zakonitosti tržišta na koje je potrebno drugačije reagirati. Retail traži lager, lager traži investiciju. Uglavnom, osiguranje preve investicije bi razvoj Baggizmo branda dodatno ubrzalo, optimisično ističe Ladislav.

Radimo i na daljnjem razvoju novih serija Baggizmo torbe kao i na planiranju razvoja novih proizvoda pod istim brandom. Redovno pratimo zbivanja u području nosive tehnologije, (wearable technology) što uključuje i plan odlazaka na niz sajmova ili kongresa koji se bave tom temom. Također smo i u formiranju novog tima suradnika (dizajneri, programeri) koji će raditi na razvoju novih Baggizmo proizvoda i serija, dodala je Izvorka.

Indiegogo InDemand

Indiegogo je svoju funkcionalnost pod nazivom InDemand pustio u red prije godinu dana, radi se o mogućnosti da se prodaja u uspješnim crowdfunding kampanjama odvija i nakon isteka kampanje. Čini se da od nedavno prodajno osoblje Indiegogoa ‘peca’ uspješne kampanje i na Kickstarteru, pa je tako Baggizmo Kickstarter kampanja jedna od prvih koja je napravila uspješnu migraciju i krenula s prodajom putem Indiegogo InDemanda.

baggizmo05

Baggizmo Indiegogo InDemand

Dok paralelno dovršavate prvu seriju za isporuku, logično je prikupljati narudžbe za drugu seriju. Kada smo dobili poziv s IndieGoGo platforme da uključimo Baggizmo u njihovu InDemand ponudu, naravno da smo prihvatiti takav poziv. Trenutno imamo pre-order Indemand page na s kojom prikupljamo prednarudžbe za seriju čija je isporuka planirana za veljaču 2016. Indiegogo je također vrlo dobra platforma za prodaju zbog potencijala marketinga, odnosno promocije koja ta platforma omogućuje bez dodatnih ulaganja u promociju unaprijed. No, ne radi se to samo o InDemand-u, pozvani smo i pripremamo i druge suradnje sa CF i inim kampanjama, kao i retail akcije u poznatim online servisima poput najpoznatijeg Amazona, rekao je Ladislav.

Zbog ovakvih priča, jedva čekam njihove nove projekte.

Tagovi: , , , , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑