Analiza

Objavljeno 07. 04. 2015. | Piše: Hrvoje Hafner

Crowdfunding kampanja za spas Imunološkog zavoda

Može li se crowdfunding kampanjom spasiti posrnulo poduzeće? Komentira pravni stručnjak i doktor znanosti Goran Vojković.

Visia Croatica, tvrtka koju je osnovala grupa građana s ciljem da spasi Imunološki zavod jedina je predala obvezujuću ponudu za njegovu kupnju. Tvrtka je ponudila više od osam milijuna kuna za početak njegovog spašavanja odnosno kupnju 54% dionica za što je do sada prikupljeno 2 milijuna kuna. I to kroz donacije građana. U svojoj ponudi navode kako prihvaćaju sve uvjete iz natječaja, a kao sredstvo osiguranja ponudili su i jamstvo od 500 tisuća kuna.

Inicijatori su ideje za građanski otkup Imunološkog zavoda Aleksandar Soltyšik, Ivan Rude i Leo Buljat.

U socijalizmu smo imali prilike sudjelovati u izgradnji kapitalne infrastrukture, što dobrovoljno, što prisilno, a čak je prije 3 godine Branka Šeparović iznijela dovoljno suludu ideju izgradnje Pelješkog mosta upravo crowdfunding kampanjom. Za Tportal je tada komentirala “Most ćemo prodavati na centimetre. Jedan centimetar košta osam tisuća kuna i, kada se sve to zbroji, imamo dovoljno novca za gradnju’.

Crowdfunding za spas Imunološkog

Međutim, ovo je prva građanska kampanja za testiranje ideje očuvanja poduzeća u poteškoćama.

Kampanja za kupnju Imunološkog zavoda ima sve elemente crowdfunding kampanje. Jasna projektna ideja, zacrtan financijski cilj te ograničen vremenski rok. Dok se u zapadnoj europi i americi kampanjama za grupno financiranje uglavnom podupire nove tehnološke tvrtke, u Hrvatskoj se ipak odlučujemo spasiti posrnulo poduzeće sa nagomilanim dugom sa upitnom budućnošću.

Komentar cijele situacije oko evenutalnih pravnih nejasnoća dao nam je pravni štručnjak i doktor znanosti Goran Vojković. 

Nedavno se Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA) oglasila priopćenjem oko regulacije grupnog financiranja, vjerojatno potaknuta medijakom kampanjom za kupnju Imunološkog zavoda, pa smo Gorana priupitali kako bi se u Hrvatskoj najjednostavnije ograniziralo poduzeće za koje se prikuplja novac crowdfunding kampanjom.

Za ovakvo organiziranje najbolje je dioničko društvo, npr. sukcesivan upis dionica. Dakle, nađe se ekipa koja ima dobar projekt, nešto novaca, i krene u osnivanje d.d.-a na način da se traže ulagači. U prospektu društva se objasni što i zašto se misli da će to društvo ići dobro i zašto se isplati u njega uložiti. Ovakav način financiranja nije rijetka stvar u Americi.

S obzirom da je tvrtka Visia Croatica organizirana u komanditno, a ne dioničko društvo, Goran pojašnjava u čemu je razlika

Komanditno društvo je trgovačko društvo u koje se udružuju dvije ili više osoba radi trajnog obavljanja djelatnosti pod zajedničkom tvrtkom, od kojih najmanje jedna odgovara za obveze društva neograničeno i solidarno cijelom svojom imovinom (komplementar), a najmanje jedna odgovara za obveze društva samo do iznosa određenog imovinskog uloga u društvo (komanditor).

i navodi izazove koje očekuje u organizaciji novog društva.

Osniva se društvenim ugovorom, nemaju tijela društva, društvo vode i zastupaju komplementari, a komanditori imaju pravo nadzora nad poslovanjem društva. Raspodjela dobiti vrši se isto kao i kod j.t.d. Ovo je društvo zanimljivo za slučajeve npr. startupa, gdje bi iza nekog s idejom došao netko s novcem, i uložio u društvo, znajući da će se ovaj s idejom jako potruditi – jer odgovara svom svojom imovinom. No, po meni teško bi bilo zamisliti neki veliki broj komanditora, jer ovo društvo je jednostavno.

Iako u Hrvatskoj ne postoji poseban zakon kojim se regulira grupno financiranje (crowdfunding), Goran smatra kako je potrebno regulirati klasične grupne kampanje, te omogućiti da se firme i na taj način mogu financirati.

Tagovi: , , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



Jedan komentar za Crowdfunding kampanja za spas Imunološkog zavoda

  1. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑