Projekti

Objavljeno 10. 07. 2015. | Piše: Hrvoje Hafner

Dinosauri Bul i Bal u stripovskoj Patreon avanturi

Samostalni umjetnici se sve ćešće odlučuju za grupno financiranje svojih projekata. Jedan od njih je ilustrator i animator Marko Dješka koji za svoj strip o dinosaurima Bulu i Balu traži pokrovitelje koji će mu omogućiti da svoje vrijeme u potpunosti provede radeći na strip seriji.

Crtač, stripaš, animator, Marko Dješka do sada je javnosti prezentirao dva studentska filma s Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu: ’Kolinje’ (2010.) i ’Sotonin sin’ (2012.) koji su mu ujedno i omogućili posjetu festivalima animiranog filma, ali i za koje je osvojio i nagradu.

marko_djeska

Marko Dješka u svom studiju // Fotografija : Dragica Posavec

Njegov strip-album ’Posljednji fan’ (Udruga ljubitelja stripa, Stripos, 2013.) je homage komičarskoj skupini ’Večernje škole’ koja je žarila post-ratnih devedesetih. Po završetku fakulteta počeo je raditi samostalno na projektima za animaciju, te za studije koji se bave komercijalnim oglašavanjem. Paralelno je radio na vlastitim kratkim stripovima za magazine i festivale.

Marko Dješka je za Crowdfunding.hr objasnio kako je živjeti u Hrvatskoj i baveći se onime što voliš, ilustracijom, stripom i animacijom.

Gotovo sav novac sam ulagao u edukaciju (seminare i rezidenciju) u inozemstvu jer sam htio naučiti kako pokrenuti složeni, komercijalni projekt. U Hrvatskoj još ne postoji industrija za to, već se potpore dobivaju za male umjetničke projekte (govorim o animaciji), što nas, dakako, ipak stavlja u prednost naspram drugih zemalja koje nemaju čak ni to.

Freelance u Hrvatskoj

U Hrvatskoj se može relativno lako doći do freelance poslova i narudžbi. Kažem ‘relativno’ jer to sve ovisi o tome koliko se pojedinac trudi, koliko je brz i koliko je vidljiv svojim potencijalnim suradnicima/klijentima. Također, moguće je dobiti poticaje putem javnih natječaja za umjetničke projekte. Oni koji ne dobiju poticaj za, npr. vlastiti animirani film, onda rade na tuđima do sljedećeg natječaja. No, oni ljudi koji teže prema komercijalnijim projektima, koji iziskuju više vremena i novca, teže će pronaći poticaj zato što još uvijek nemamo industriju, novac, ali ni kapacitete. Sve zapravo ovisi o snalažljivosti pojedinca, o tome dali intenzivno radi na svojoj karijeri i što zapravo želi.

Bul i Bal

Bul i Bal je domaća strip-avanturu za koju je Marko pokrenuo kampanju na crowdfunding platformi Patreon.

 

Priča o Bulu i Balu kreće od premise da dinosauri zapravo nikada nisu izumrli, nego ’transportirani’ u svemir! Evoluirali su u dvije različite skupine. Jedna su Feksirijanci, dinosauri-biljojedi, koji žive u malim plemenskim zajednicama, no pod stalnom represijom zlih predatora Drakonikona, druge skupine! Na samom početku, nestašluk dvojice razigrane braće, Bula i Bala, dovodi njihovo pleme Feksirijanaca u opasnost, ali pri tome razotkrivaju i zavjeru skrivanu od strane seoskih starješina. Ovim ”slučajnim junacima” sada preostaje jedino da pokušaju spasiti svoj narod, ali i da pronađu mitski, drevni planet s kojeg potječe njihova vrsta.

Jedna od mojih najvećih želja, kada sam bio klinac, bila je da jednog dana napravim vlastitu animiranu seriju i strip po uzoru na animirane filmove koje sam gledao. Iz te potrebe, iscrtavao sam desetke bilježnica s avanturama dva dinosaura Bula i Bala. Na seminaru Animation Sans Frontières (ASF), kojega sam pohađao nakon diplome, vratio sam se Bulu i Balu, te doveo projekt do faze spremnosti za profesionalni pitching. Tu je uslijedila i umjetnička rezidencija The Open Workshop u malom gradiću Viborg, u Danskoj. Na seminaru sam naučio, između ostalog, da je ‘dug i trnovit put’ pokrenuti animiranu seriju (pogotovo ako nisi Amerikanac, Nijemac ili Francuz). No, ipak sam krenuo na taj dug i trnovit put.

Danas se projekt za Bul i Bal animiranu seriju nalazi pri mladom producentskom studiju Adriatic animation iz Pule, te pokušava dobiti sredstva za razvoj, a 2014. sam objavio kratki strip ‘Bul i Bal’ (16 stranica) u najpoznatijem časopisu za strip u svijetu, Heavy metal (SAD). To mi je dalo poticaj da nastavim dalje s idejom da nacrtam cijelu seriju stripova koja bi pripomogla i razvitku same animirane serije.

bul_i_bal_heavymetal

Bul i Bal objavljen u američkom časopisu Heavy Metal2014. // Fotografija : Dragica Posavec

Crowdfunding

Za crowdfunding sam prvi puta čuo upravo na ASF-u krajem 2012. Tada je bilo riječi o Kickstarteru, koji je bio vrlo teška opcija nekome iz srednje Europe. Naravno, tu su bile i mnoge druge stvari koje su me dovele do zaključka da moj projekt još nije došao u stadij razvoja kada sam spreman na tolika ulaganja oko jedne kampanje. Praktički, tek otkrićem Patreona sam se odlučio aktivirati u crowdfundingu, pa ujedno i podržati tuđi projekt.

Patreon

Nakon nekog vremena provedenog u freelancingu, shvatio sam da vrijeme prolazi i da moja ideja za projekt stoji na mjestu. Odlučio sam riskirati, staviti freelancing sa strane i vratiti se nazad na rezidenciju The Open Workshop gdje sam se obvezao nacrtati tri epizode Bula i Bala tijekom tri mjeseca boravka u Viborgu. S obzirom da se nakon toga vraćam freelancingu, shvatio sam da mi upravo crowdfunding može pomoći u tome da nastavim s crtanjem svoje strip serije kada se vratim u Hrvatsku!

Stvar je u tome da Kickstarter ima princip sakupljanja novca koji su dostupni samo ako se dosegne zadani cilj. Nasuprot toga, Patreon pruža mogućnost donacije manje svote novca, mikro-donacija, koje se potom ponavljaju svaki mjesec (moguće je odabrati i opciju da se primaju i donacije ’po kreaciji’, ali primjetio sam da je standard upravo spomenuta – mjesečna baza donacije).

Na Patreonu stoga imaš zadatak sakupiti dovoljan broj donatora (Patreona) koje potom nagrađuješ nagradama sukladnima iznosima koje su uplatili, kako isti ne bi prekinuli donaciju i kako bi ostali zainteresirani za projekt. Susreo mnogo kreatora koji su s Kickstartera prešli na Patreon jer su sav novac na Kickstarteru, nakon uspješnih kampanji, morali dati za maržu, porez, troškove slanja silnih nagrada, da bi na kraju ostali na pozitivnoj nuli sa svojim projektom. Patreon se po tome razlikuje. Ujedno, ključno je to što crowdfunding pruža mogućnost da dobivaš direktnu potporu od ljudi koje zaista zanima ono što radiš.

Priprema kampanje

Proučavao sam projekte drugih kreatora na Patreonu i bilježio podatke o tome u kojoj zemlji žive, koliko imaju Patreona, u kojim zemljama žive patreoni, koliko su novca zaradili u kampanji, te koliko imaju followera na facebooku i twitteru. Podaci do kojih sam došao su bili poprilično ne-obećavajući. Naime, većina uspješnih projekata se nalazi isključivo u SAD-u i Britaniji, baš kao i ljudi koji doniraju na toj platformi. Također, bez iznimke, količina doniranog novca je uvijek u jednakom odnosu na količinu folowera na facebooku ili twitteru. Dakle, ako kreator ima 150 Patreona i 2000$, bez iznimke, mora imati više od 5000 followera na Facebooku. Zaključio sam da je takva situacija i kulturološki uvjetovana.

Crowdfunding kampanje su produkt razvijenih zemalja u kojima su ljudi naviknuti na svakodnevno korištenje internet bankinga, kupovanja i doniranja putem interneta. Zapravo ne čudi to što je to kod nas rjeđe, jer ljudi imaju preče brige i probleme u životima nego da se bave nekim donacijama.

Patreona pruža mogućnost mikro-donacija koje se svode na minimalno jedan dolar mjesečno (6,82kn), pa na dalje, što i dalje nije veliki izdatak za podršku nečijem radu. Kada bi u našoj regiji crowdfunding postao prihvaćen, mnogi projekti bi bili realizirani!

Link na kampanju: Bul i Bal @ Patreon, a Bula i Bala možete pratiti na njihovoj Facebook stranici.

Tagovi: , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑