Istraživanje

Objavljeno 10. 01. 2017. | Piše: Hrvoje Hafner

[INFOGRAFIKA] Crowdfunding u Hrvatskoj 2016.






Iza nas je još jedna vrlo aktivna godina crowdfunding industrije. Iako vidimo globalni rast, u Hrvatskoj je u 2016., nažalost, zabilježen negativni trend. Pogledajte zašto.

Prema izvješću analitičke tvrtke specijalizirane za grupna financiranja CrowdSurfer u proteklih 12 mjeseci putem različitih modela i platformi grupnog financiranja prikupljeno je čak 22 milijarde dolara u 3 milijuna kampanja. Ističu kako i dalje raste broj crowdfunding platformi.

Godinu je obilježila deregulacija grupnog financiranja po modelu vlasničkih udjela u Americi čime je ovakav način ulaganja postao dostupan običnim građanima, ali u vrlo ograničenim obliku za startupe. Krajem prošle godine jedna od najvećih svjetskih crowdfunding platformi Indiegogo otvorila se za ovakav način financiranja. Upravo zbog toga pozitivne učinke tek očekujemo.

Četvrtu godinu za redom donosimo pregled domaćih crowdfunding kampanja koje su obilježile prošlu godinu. No prije nego predstavimo domaće rezultate osvrnut ćemo se na događaje na globalnoj sceni.

Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe

Tri najveće svjetske crowdfunding platforme učvršćuju svoju tržišnu poziciju. Kickstarter se fokusira na kreativnu i potrošačku industriju s opreznom ekspanzivnom strategijom. Do sada je putem njega prikupljeno gotovo 3 milijarde dolara u 120.000 projekata.

Indiegogo pak s druge strane agresivnom politikom usvajanja i izbacivanja novih usluga povrh grupnog financiranja otima postprodajne procese Kickstarteru. Već sada ‘posluju’ u cijelom svijetu za razliku od Kickstartera. Indiegogo se odlučio otvoriti i za financiranje vlasničkih udjela te u partnerstvu s MicroVenturesom već ostvario prve uspješne kampanje. Do sada je na Indiegogo platformi prikupljena tek jedna milijarda dolara.

Treći velikaš GoFundMe na financijskom planu stoji bolje od obje prethodne s ukupno prikupljenih preko 3 milijarde dolara. Radi se o crowdfunding platformi koja radi isključivo na modelu donacija i za sada je dostupna samo u Americi. Budući da uživa veliku financijsku potporu VC fondova i da je došlo do promjena na čelu kompanije za očekivati je da će uskoro krenuti osvajati i druga tržišta.

Crowdfunding u Hrvatskoj 2016.

Najnovije istraživanje pokazuje kako se u Hrvatskoj ove godine dogodio značajanpad u odnosu na prošlu godinu unatoč brojnim aktivnostima vezanim uz grupno financiranje u protekloj godini poput CF Dox Zagreb, Crowdfunding Akademije i Crowdfunding Konvencije za popularizaciju ovakvog načina financiranja.

U domaćim je crowdfunding kampanjama u protekloj godini prikupljeno je 2.3 milijuna kuna, odnosno 13 milijuna kuna ukupno do danas.

Usporedno sa prošlogodišnjim iznosom od 5.3 milijuna kuna to je duplo manje i to ne samo po iznosu nego i po broju uspješnih projekata. Ove godine pokrenuto je 49 projekata uglavnom na Indiegogo platformi, od kojih je tek njih 12 prikupilo traženi iznos, za razliku od 23 uspješna projekta 2015.

Na globalnoj razini vidimo usporavanje i diverzifikaciju industrije grupnog financiranja. Jedna od najaktivnijih kategorija na Kickstarteru, računalne i društvene igre, po prvi puta zabilježila je manji broj projekata i novca nego prethodnih godina. Čini i se da su domaći pokretači shvatili koliki je trud potrebno uložiti u kampanju što je rezultiralo manjim brojem projekata.

Ne čudi s toga da će po prvi puta u Hrvatsku doći predstavnica Kickstartera Anya Combs zadužena za promociju i podršku projekata vezanih uz računalne igre kako bi potaknula indie developere na korištenje crowdfundinga za lansiranje igara. Anya dolazi na Reboot Develop konferenciju koja se u travnju održava u Dubrovniku čime se Hrvatska nameće kao regionalni lider računalne igraće industrije.

Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2016. pao je na 6163 podržavatelja što je manje nego i u 2014. godini. Pokretači kampanja su i ove godine fokusirani na društveno korisne projekte i tek je manji broj iz domene kreativne i proizvodne djelatnosti.

Prosječna uspješna kampanja imala je 423 podržavatelja. Ovaj podatak može biti od koristi budućim pokretačima kampanja kao pokazatelj koliki broj ljudi moraju potaknuti na financijski doprinos da bi uspjeli.

Zanimljivo je kako je baš pred kraj godine pokrenut odnosno završen značajan broj kampanja. Također možemo vidjeti i manju aktivnost u prva dva mjeseca godine i ljetnim mjesecima.

Najviše pokretača odnosno kampanja bilo je u Zagrebu (27), a u Rijeci i Zadru po tri.

Vitastiq

Kampanja godine s najviše prikupljenog novca i najviše podržavatelja je kampanja za poboljšanu verziju Vitastiq uređaja za mjerenje minerala u tijelu s gotovo 200.000$ i skoro 2000 podržavatelja.

Crowdfunder godine, osoba koja je najviše doprinijela popularizaciji crowdfunding u protekloj godini, je Dean Vranić koji je s drugom crowdfunding kampanjom ostvario vrhunske rezultate.

Dean je uspješno proveo dvije crowdfunding kampanje u kojima je prikupljeno gotovo 600.000$ uključujući postprodajni kanal na Indiegogo platformi InDemand.

Dean Vranić, osnivač Vitastiqa

‘Crowdfunding je alat koji predstavlja prekretnicu u ‘demokratizaciji’ globalne tržišne utakmice i otvara priliku svakome da postane globalni subjekt. U tome leži prilika za sve nas male koji se sada ravnopravno možemo nositi s bilo kojim svjetskim igračima.’ Svoj stav o grupnom financiranju obrazložio je Dean Vranić pokretač Vitastiqa.

Dodaje kako je najviše vremena potrebno uložiti u osmišljavanje proizvoda koji mora biti zanimljiv te napominje ‘Ne treba, međutim, zanemariti ni samu kampanju, to jest komunikaciju s potencijalnim podržavateljima, jer čak i prosječan proizvod može ostvariti odlične rezultate ako se dobro prezentira.’

Te dodaje savjet za buduće pokretače ‘Vaša kampanja ne mora izgledati profesionalno ali mora biti u skladu s onim što tražite i nudite. Jako je važno održavati konstantnu komunikaciju s njima putem objava u samoj kampanji te se potruditi oko pojavljivanja na raznim internet portalima i tiskovinama u vidu PR članaka. Nemojte se ustručavati izgraditi direktan kontakt s glavnim ljudima crowdfunding platformi na kojima ste se odlučili lansirati svoju kampanju te pri tome tražiti od njih savjete.’

Crowdfunding bez platforme

Osim kampanja koje su bilo na raznim crowdfunding platformama u 2016. imali smo prilike vidjeti i neke vrlo kreativne kampanje grupnog financiranja putem vlastitih internet i Facebook stranica poput one ‘Ili jesmo ili nismo!’ udruge Naš Hajduk, sommelierke Jelene Šimić Valentić za vinsku školu Pupitrest ili pak obnove Vukovarskog vodotornja.

U prilogu pogledajte infografiku o Crowdfundingu u Hrvatskoj za 2016. koju je za Crowdfunding.hr pripremila Maja Benčić Fritula.






Tagovi: , , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



Jedan komentar za [INFOGRAFIKA] Crowdfunding u Hrvatskoj 2016.

  1. Jenis napisao:

    Projekt koji ima daleku budućnost. Čestitam svima članovima.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑