Izvještaj

Objavljeno 15. 11. 2013. | Piše: Hrvoje Hafner

Na crowdfunding tribini domaći pokretači ispričali svoja iskustva

Da u Hrvatskoj postoji veliko zanimanje za crowdfunding iliti grupno financiranje pokazuje dupkom pun zagrebački klub Pepermint na prvom javnom predstavljanju domaćih crowdfunding kampanja. Crowdfunding kampanje se u Hrvatskoj trenutno događaju sporadično, nespretno i nepripremljeno (čast izuzecima) u nadi da će u bespućima drugih kampanja na platformama za grupno financiranje dobiti koji dolar za svoju kampanju.

Upravo zbog toga vrlo je bitno djeliti iskustva, dobra i loša, kako bi domaće buduće kampanje bile što uspješnije. Prema istraživanjima koja sam provodio, u Hrvatskoj je do sada pokrenuto 100tinjak CF kampanja na različitim platformama u kojima je ukupno prikupljeno $150.000. 

Ako pogledamo regiju, inicijative iz Slovenije definitivno prednjače u grupnom financiranju sa puno uspješnih primjera koji su do ovog trenutku prikupili čak 10 puta više od hrvatskih projekata u ukupnom iznosu od 1.5 milijuna dolara.

Davor Runje iz agencije Drap i ja, pozvali smo pokretače recentnih kampanja da znatiželjnicima ispričaju kako su se oni upustili u crowdfunding priču.

Mladen Šimić otvorio je Crowdfunding tribinu sa projektom Why Knot?

Mladen Šimić otvorio tribinu sa Why Knot?

Čim je čuo za crowdfunding, Mladen je odlučio svoju ideju o proizvodu koji spriječava zapetljavanje slušalica financirati crowdfundingom jer nije imao ušteđevine koju bi mogao uložiti u projekt.

whyknot

U kampanju smo ušli poprilčno brzopleto i nepripremljeno. Kada je frendica objavila fotku Why Knota? na Facebooku, stvar se brzo raširila. Pripremili smo opis kampanje na Indiegogo i kliknuo sam Go Live. Nisam mislio da je to to. Mislio sam da moramo proći neku autorizaciju. Ali čim sa kliknuo Go Live naša kampanja je bila online.” rekao je Mladen.

Njihova kampanja brzo je prepoznata u domaćim medijima zbog aktivne komunikacije putem Facebooka. Međutim, gotovo nikakav odjek nije bio u stranim. “Da danas ponovo radim kampanju puno bolje bi se priremili za komunikaciju sa stranim medijima jer nije dovoljno da o vama pišu samo domaći mediji.” naglasio je Mladen.

Sa crowdfundingom se ne dobiva samo novac nego i pozornost. “To što će o vama pisati mediji vam pomaže da dobijete uplate ali će vam donijeti i poslovne kontakte. Upravo zbog toga što smo bili na Indiegogo uspjeli smo ostvariti poslovnu suradnju sa BonBonom koji sada na svojim stranicama prodaje naš proizvod” dodaje.

Kickstarter kampanja za Simavision iz Đakova

Simavision je projekt tvrtke e-Radionica iz Đakova koji su David i Tihomir Zovko odlučili financirati na Kickstarteru. Ovo je jedna od rijetkih domaćih kampanja na tom najpopularnijoj CF platformi pa je zbog toga bilo i najviše pitanja.

Nije toliki problem objaviti projekt na Kickstarteru iako je ograničen na SAD, Veliku Britaniju, Kanadu, Australiju i Novi Zeland. Dovoljno je da osoba ima Social Security Number (SSN) koji vam treba kako bi otvorili račun u banci, i onda taj račun povezati sa CF platformom. Dosta studenata koji putuju u Ameriku na praksu ili privremeni rad preko studentskih organizacija to mogu napraviti. A nije problem ni otvoriti tvrtku u tim zemljama preko koje onda pokrećete kampanju.” Napominje Tihomir.

Simavision

Njihova kampanja je u kratkom roku postala promovirana kampanja na Kickstarteru nakon čega su u kratkom roku došli do 20.0o0 dolara. Međutim, imali su slab odjek u stranim medijima iako smatraju da su se pripremali za kampanju. “Poslali smo preko 300 mejlova stranim blogovima koji pišu o proizvodima kakav je naš, ali samo njih 10 nam je odgovorilo.” priznao je David.

Iako su prikupili više od 21.000 dolara u jednom trenutku su odlučili prekinuti kampanju.

10 dana nakon što je krenula naša kampanja, na Kickstarteru se pojavio sličan proizvod doduše slabijih karakteristika. Ali je njihova medijska kampanja, video pa čak i prototip bio dorađeniji. Odjednom su ljudi na našoj kampanji počeli povlačiti uplate. Pokušavali smo nekako održati kampanju ali smo na kraju ipak odlučili prekinuti ju.

Enfojer – gadget za foto nostalgičare

Jednu od najboljih domaćih CF kampanja predstavila je Vanda Voloder iz tvrtke Fojo koja je razvila fotonostalgični gadget Enfojer. Svoju enfojerkampanju pokrenuli su na Indiegogo platformi u kojoj su tražili 70.000. Prikupili su više od 38.000 dolara od oko 200tinjak donatora.

I prije kampanje uložili smo dosta novca u projekt. Sama izrada protoipa na 3D printeru nas je koštala 30.000 kn. Tako smo uložili puno truda i u kampanju.” Naglasila je Vanda.

Iako je video za Enfojer izvrstan i mogao bi ga gledati isponova, Vanda je bila dosta samo kritična. “Video je jako važna komponenta kampanje. Malo me sram gledati naš, puno stvari bi u njemu promjenila.“, sa smješkom priča Vanda te nastavlja “Mi smo imali te sreće da o nama pišu američki blogovi poput Techcruncha i Mashable što nam je jako pomoglo u kampanji. Mislim da smo imali uplate gotovo sa svakog kontineta. Jako puno je bilo interesa u Hong Kongu za Enfojer.

Nismo prikupili puni iznos koji smo tražili. Možda bi marketinški izgledalo bolje da smo tražili manji iznos pa da smo ga prešišali. Ali svejedno naš projekt ide dalje. Sada se brinemo da isporučimo prve primjerke, a nakon toga u 2. mjesecu iduće godine Enfojer će biti moguće kupiti na našem web shopu.

I u njihovom slučaju kampanja im je dala dodatnu pozornost kod potencijalnih partnera. Ilford, najveća kompanija koja se bavi proizvodnjom fotografskog papira, prepoznala je potencijal Enfojera pa će samo za njih napraviti posebnu liniju fotografskog papira Fojographic paper made by Ilford.

Grupno financirani festival – Goulash Disko

Yves Taquet, belgijanac koji već neko vrijeme živi i radi u Hrvatskoj, a radio je čak i za Google, odlučio je u Hrvatskoj na otoku Visu u Komiži organizirati Goulash Disko Festival te ga financirati crowdfundingom. Od traženih 6.850 dolara prikupio je skoro 9.000.

Nije se odlučio ni za Kickstarter ni za Indiegogo već za Ulule koja slovi kao najveća Europska crowdfunding platforma.

Htio sam eksperimentirati sa crowdfundingom. Imam averziju prema bankraskim institucijama i CF mi se čini kao alat koji može u potpunosti promjeniti financijsku industriju. Kod ovakvog modela financiranja zaobilazimo banke i smanjujemo rizik. Nisam morao koristiti vlastiti novac za organizaciju festivala već sam putem crowdfundinga čak izgradio zajednicu.” bio je iskren Yves.

Trebao sam prikupiti minimalno 5.000 eura kako bih mogao pokrenuti festival. Pripremio sam vizualni identitet festivala, napravio video koji sam kompilirao iz različitih snimki i pripremio nagrade za ljude koji će me poduprijeti.” dodaje.

U kampanju je uložio dodatni trud i radio promociju putem plaćenih oglasa na Facebooku.

Bilo mi je lako plasirati priču u medije jer je riječ o prvom grupnom financiranom festivalu. No ono što je bilo ključno za uspjeh moje kampanje je vizualna privlačnost kampanje, dobra medijska priča te uspješan početak kampanje. I prije nego je krenula kampanja zainteresirao sam ljude oko sebe koji su uplatili čim je kampanja bila online što mi je dalo društveni dokaz.

Inicijativa Crowdfunding Slovenia razvaljuje

Poseban gost Crowdfunding tribine bio je Luka Piškorič iz inicijative Slovenia Coworking koja okuplja freelancere iz različitih područja grafičkog i produkt dizajna, inženjera te marketinških i medijskih stručnjaka sa mnoštvom kontakata.

Iz njihove inicijative rodila se ideja da zajednički pripremaju i osmišljavaju kampanje i tako je nastao portal www.crowdfunding.si

Prva slovenska kampanja bila je od mladog dizajnera koji je za svoje stolice LLSTOL prikupio 22.000 dolara. Nakon toga uslijedile su: Boomerang – stalak za iPad, Ondu – drvena kamera, Lumu – mjerač svjetline za smartphone, Red Pitaya – open instrument multimetar, FlyKly – električni kotač, Chipolo – bluetooth tražilica predmeta i Dee Lee Doo – drveni dildo.

Slovenske kampanje prikupile su 1.5 milijun dolara, a upravo je Luka dao smjernice kako to uspijevaju:

  • Projekt mora biti inovativan i dizajnerski dovršen. Važno je odmah brendirati svoj proizvod i kreirati profile na društvenim mrežama.
  • Trebate zaštititi svoj proizvod, ne toliko zbog toga da vam ne ukradu ideju već da se osigurate da vas netko ne bi preduhitrio i uvukao u tužbu.
  • Svakom projektu prethodi istraživanje tržišta. Koja je niša vašeg proizvoda? Kome se obraćate? Morate izraditi komunikacijsku strategiju.
  • Tim bi trebao biti multidisciplinaran. Business, dizajn, marketing, PR, društvene mreže.
  • Morate imati podrška zajednice koju gradite prije nego krenete u kampanju.
  • Budite spremni raditi 24/7.

Luka je rekao kako njihova inicijativa također prati razvoj domaćeg zakonodavstva po pitanju grupnog financiranja jer bi u skoroj budućnosti moglo doći i do nekih zakonskih riješenja u Sloveniji. A, o zakonstkoj regulativi u Hrvatskoj već sam pisao kada sam dobio odgovor od Hanfe, i analizu od Europske crowdfunding mreže.

Također, u iz publike je bilo nekoliko pitanja oko financiranja društveno korisnih projekata, ne samo tehnoloških inovacija. “Da , moguće je prikupljati novac i za takve projekte i priprema kampanje je vrlo slična. Mi smo radili kampanju za studentski radio koji je ostao bez financijske potpore državnih institucija kako bi mogao nastaviti sa radom.”

Za kraj

Ono što je po meni bio highlight tribine jer to što su svi pokretači kampanja rekli da proizvodnju žele pokrenuti u Hrvatskoj iako bi drugdje mogli ostvariti povoljnije cijene za rad i sirovine. Čini mi se da bi trebalo razmišljati kako bi domaće institucije za poticanje poduzetništva mogle sudjelovati u poticanju domaćih crowdfunding kampanja.

Vanda Voloder predstavlja kampanju za Enfojer

Tagovi: , , , , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



Jedan komentar za Na crowdfunding tribini domaći pokretači ispričali svoja iskustva

  1. Pingback: Sastančenja - Ministarstvo poduzetništva i obrta (MINPO) i BICRO | Nova runda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑