Analiza

Objavljeno 13. 03. 2014. | Piše: Hrvoje Hafner

[CASE STUDY] Kako (ne)organizirati konferenciju putem crowdfundinga – TGGcon case

Kickstarter i Indiegogo su alati za kreiranje zajednice, a ne novca. Njime se gradi zajednica koja će pratiti vaš kreativni proces i podupirati vas od početka do kraja. Ona je sa vama zbog toga što im je vaš proizvod fenomenalan ili zbog toga što s njima dijelite iste vrijednosti koje upravo svojim projektom dokazujete.

Potaknut kratkom raspravom na twitteru oko crowdfunding kampanje za konferenciju The Geek Gathering koja će se održati u svibnju ove godine u Osijeku, odlučio sam ovako na glas prokomentirati pogrešne premise na kojima je CF kampanja temeljena.

Tko uopće organizira konferenciju?

Kao što sam već uvodu rekao 2 su osnovna razloga zašto se ljudi uključuju u kampanje (ustvari ih je više ali o tome u nekom drugom postu). Ili imate super proizvod ili je priča koju pričate jako zanimljiva. Iza oba razloga stoje ljudi koji ili kreiraju proizvod ili pričaju priču.

U konkretnom slučaju među vizualnim rješenjima (video i fotografija) vidimo ljude ali ne vidimo čovjeka. Konferencija ovakve veličine ne može se ogranizirati bez sposobnih kreativaca kojima je doista stalo da se konferencija i održi. Onih koji su ju očito i prošle godine organizirali. Oni su trebali biti ti koji pričaju priču.

Priča ili proizvod?

Svaka crowdfunding kampanja mora imati kreativnu udicu. Osnovno je pitanje koje si svaki pokretač kampanje (crowdfunder) mora postaviti je: Zašto bi mi netko dao lovu? Da li je to zato što je moj proizvod jedinstven, inovativan i dobit će opipljivu nagradu koji JAKO želi ili je na nekom emocionalnom nivou povezan sa kampanjom.

Čini mi se da je ova kampanja koncipirana kao donatorska kampanja kojom se želi omogućiti sudjelovanje studentima koji nemaju novca. Ovo zaključujem iz medijskih napisa (tportal) kojima je ovo bio glavni motiv objave. Pretpostavljam da je u tom smjeru išlo i medijsko priopćenje (ograda: a možda je i sam novinar tako interpretirao priču).

Ako je to glavna poruka CF kampanje onda treba tražiti odgovor na pitanje “Zašto bi netko dao novac koji će omogućiti studentu da sudjeluje na ovoj konferenciji?” Ne kažem da odgovor ne postoji, nego da ga treba pronaći.

Ako to nije glavna poruka kampanje već je poanta CFa da se u nju uključe ljudi koji na njoj žele sudjelovati onda je kampanja krivo postavljena. Jer kako je sada postavljena, ako želim sudjelovati na konferenciji, kupit ću ulaznicu na stranici konferencije.

Jedinstvena komunikacijska strategija

Upravo zbog toga dolazimo do glavnog problema kampanje. Jedan od važnih komunikacijskih kanala konferencije je web stranica konferencije koju će pogledati apsolutno svi njeni sudionici, a ponajprije oni koji su spremni za svoje sudjelovanje izdvojiti novac. Na stranici ni spomena o IGG kampanji koja je u tijeku.

CF kampanja ne smije biti “yet another sales channel”. U trenutku dok se kampanja provodi ona mora biti JEDINI kanal putem kojeg je moguće novčano sudjelovati i svu publiku koju prikupljamo kroz mainstream medije, blogove, društvene mreže pa i vlastiti web moramo usmjeravati na veliki crveni gumb CONTRIBUTE NOW >

Kampanje funkcioniraju na principu ograničenosti vremena koje je na raspolaganju za uključivanje zainteresirane publike. Za taj princip #TGGcon ekipa očito je čula budući da su istu metodologiju primjenili na TGG webu (preorder, early bird, regular cijene karata). Crowdfunding kampanja je jednokratni i vremenski ograničeni proces. Ona mora biti ponuda koja se ne propušta jer druge prilike neće biti. U njihovom slučaju postoji povoljnije prilika čak i dok traje kampanja.

100$ za Hvala!

A to je dio kampanje koji mi je velika magla. Na web stranici konferencije u ovom tretnutku moguća Early bird kupovina karte po sniženoj cijeni od 180€ koja traje još cijelih mjesec, dakle do 13. travnja 2014. Nakon tog datuma cijena ulaznice biti će 250€ što je redovna cijena konferencije.

Krenimo od pretpostavke da je kampanja postavljena sa ciljem da se studentima omogući jeftinije sudjelovanje na konferenciji. Tada je cilj uhvatiti mecene kojima je priča TGGa zanimljiva. To su geekovi koji razumiju geekove i kuže zašto je bitno da neki student sudjeluje. Budući da je i sam mecena geek, i on želi ići na TGG. Dakle odlučuje se uzeti perk od 1000$ kako bi i sebi osigurao ulaznicu za konferenciju. Sa tolikom uplatom mecena je omogućio da još 3,7 studenata ide na TGG. Što se sad uopće dogodilo? Napravljena je konverzija “buy 5 get 1 free”. Mecena ima upad, i 4 studenta imaju upad. To je suština kampanje.

U ovom trenutku jeftinije je kupiti 5 karata direktno na webu nego kroz IGG kampanju ako želim ostale 4 dati studentima.

No ono što je bezobrazno i naivno je tražiti 100$ za hvala. Upravo toliko stoji perk u kojem donator dobiva majicu, naljepnicu, teku, podmetač, USB i da naravno, Hvala!

tgg-tickets

Cijena ulaznice na konferenciju // Screenshot: http://2014.thegeekgathering.org/

Prije nego pokrećete kampanju pogledajte nagrade koje se nalaze u drugim kampanjama. Čisto da dobijete osjećaj vrijednosti koju vi dajete za TUĐI novac i zapitajte se zašto bi netko toliki novac dao za vaš perk, a ne nečiji drugi. 

U konkretnom slučaju, zapitajte se biste li vi dali 100$ za majicu, teku, naljepnicu i podmetač neke konferencije koju niste Vi organizirali?

Trebate li ili ne nečiju pomoć?

Crowdfunding kampanje je poziv u pomoć. Ona bi trebala biti “make or break” točka cijelog projekta na kojem radite. Dokaz da to što radite ima tržište i da ima smisla. To je jedan od razgloga zašto kampanje prolaze bolje na Kickstarteru. Jer nema sigurnosne mreže fleksibilnog financiranja. Ako ne prikupite dovoljno novca pitanje je možete li uopće realizirati sve kako ste zamislili.

Problem TGG kampanje leži i u činjenici što će se konferencija, prema opisu sa IGGa, održati “regardless of this campaign outcome”. Ako je tako onda ne trebate financijsku pomoć. Iz ovog se onda ponovo zaključuje da je jedini cilj kampanje subvencionirati ulaznice za studente. A takva poruka, uz već prethodno opisani problem, dovodi do ključnog pitanja.

Ako vi stvarno želite da studenti (tko god oni bili) sudjeluju na konferenciji, koja će se održati bez obzira da li se išta novaca prikupilo, zašto im jednostavno ne date besplatne ulaznice?

OGRADA:

Ovaj post nije kritika The Geek Gathering konferencije nego ostvrt na problematiku crowdfunding kampanje kojom se ona pokušava financirati.

Link na crowdfunding kampanju @ Indiegogo:  The Geek Gathering

Tagovi: , , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



13 Komentara za [CASE STUDY] Kako (ne)organizirati konferenciju putem crowdfundinga – TGGcon case

  1. Siro napisao:

    Ograda: Nije. Priopćenje je išlo na tu stranu. 🙂

  2. Novi smo u području crowdfundinga i odlučili smo testirati ovaj način financiranja kako bismo studentima omogućili besplatno prisustvo na konferenciji. S obzirom na troškove organizacije, nismo u mogućnosti pružiti besplatne kotizacije, stoga smo se odličili za crowdfunding.

    Cijenimo svaki dobronamjeran savjet, a ukoliko nas netko od stručnjaka za crowdfunding želi kontaktirati i savjetovati, nek nam se slobodno javi putem e-maila (info@thegeekgathering.org). U pripremi imamo još nekoliko projekata i svaka pomoć je dobrodošla. 🙂

  3. Pero napisao:

    Slažem se s većinom iznesenog u članku, ali ne i s komentarima po FBu kako “ovakvi projekti nanose štetu ideji CFa”. Bilo je i puno gorih pokušaja, a koncept CFa je živ i zdrav. Zajednica će odlučiti vrijedi li ova ideja ili ne, kampanja će proći ili neće, i svi zajedno ćemo biti pametniji.

    Bez obzira na sve, kapa do poda ekipi koja u Osijek dovodi jednog Crockforda. Bit ću slobodan i pretpostaviti da ne mogu dijeliti besplatne ulaznice šakom i kapom jer takva imena sigurno ne dolaze za sitan novac. Samo naprijed!

    • Hrvoje Hafner napisao:

      Također ne mislim da ovakve kampanje nanose štetu, samo nisu do kraja iskrene u namjerema. Što publika često i sama prepozna.

      Vidiš i sam si primjetio da ne mogu ulaznice dijeliti šakom i kapom. Onda ne bi ni trebali pakirati priču da tobože žele pomoći jadnim studentima u besparici.

  4. Oleg napisao:

    Ja sam na Fejsu napisao da projekt nanosi štetu samoj ideji CF-a, a u kolumni za naredni Bug sam i još oštriji. Zato jer to zaista mislim. I zaista mislim da očajno osmišljeni projekti iz HR, a ima ih cijela hrpa i ovaj spada u njih, nanose štetu i svima ostalima koji nastupaju iz HR. Jednostavno HR se pretvara u nekakvo leglo amatera, pa možda (u nečijim očima) čak i varalica u svijetu CF-a

    U ranim danima e-biznisa i e-kupnje web shopovi su nas masovno odbijali, nisu prihvaćali kartice izdane u Hrvatskoj, PayPal nas nije dugo priznavao prvo niti kao kupce, a zatim godinama kao prodavatelje i primatelje novca. Zašto? Pa zato jer smo zahvaljujući skupini žmukljara i polu-prevaranata od strane međunarodne net zajednice bili obilježeni kao “sumnjiva zemlja”. Hrpa CF projekata iz HR koje gledam, kao da čini sve što mogu, da nas na svjetkoj karti CF-a obilježe kao zemlju žicara bez ideje, izvor sumnjivih projekata i slično.

    Mislim da CF koncept nije ni izbliza žilav i otporan kako neki ljudi misle i žele. Bojim se da je jako krhak, i da nekoliko loših projekata i sumnjivih afera mogu lako urušiti cijeli koncept crowdfundinga čak i na globalnoj razini, a kamoli na razini ugleda neke zemlje. CF je nešto u čemu iz prve trebaš pogoditi, ili ako već ne pogodiš iz prve, barem moraš ostaviti dojam poštenog i časnog pokušaja. TGGcon na Indiegogou nažalost, po mom mišljenju, to nije. Nego je čista blamaža.

    • Hrvoje Hafner napisao:

      CF je nastao tek kada su digitalne društvene mreže postale dominantni oblik komuniciranja i prenošenja informacija bitnih za osobnu “upotrebu”. Zato CF kampanja nužno mora biti izrazito personalizirana da bi imala uspjeh. Zbog personalizacije vrlo je lako utvrditi kredibilitet priče. Ne samo u ovakvom obliku kada se nekoga prozove da ima nečasne namjere, već i na način da se utvrdi da osoba/tim koji pokreće kampanju uopće nema tehnološki/logistički/iskustveni kapacitet da napravi obećano. Jel se sjeća netko Disapore?
      Ni prvi ni zadnji pokušaj da se ubere pinkica. Meni je jedino žalo što kod novinara ovakve priče prolaze. O ovoj kampanji ne bih ni pisao da se nije pojavila u medijima.

      • Berislav napisao:

        Uh, al’ ste vi ovdje zabrijali…
        Kao backer na 5-6 CF kampanja uporno se trudim shvatiti o kakvim nečasnim i nepoštenim namjerama, varalicama i prevarantima pričate. Od “mojih” projekata, tri su uspješno realizirana, od toga samo dva na vrijeme, pa opet nisam čuo toliko teških riječi.
        Kako CF ovih dana kod nas iskače iz paštete, a za većinu je to nova i trendy stvar, neki se odvaže krenuti APP pristupom. Iz zbrkanog cjenovnog modela TGG-a se prije vidi naivnost, nego zla namjera. Kod Diaspore je u igri bila veća lova, ali i idealizam, neiskustvo i naivnost, a ne lopovluk. Jedan čovjek je tu naivnost platio životom. Nije bilo medija koji nije pisao o njima, a koncept CFa je i dalje živ i zdrav. Sigurno će evoluirati i u budućnosti doživjeti novine na regulatornom planu, nadamo se nabolje.
        Jasno mi je da obojica shvaćate CF poprilično osobno, ali brate, ovo o Hrvatskoj kao zemlji žicara i sumnjivih CF projekata spada u gratest shits.
        Imamo mi puno većih problema sa ugledom i poslovnom konkurentnošću zaslugom nekih drugih likova, da se sve bivše i buduće neuspješne CF kampanje skupe, ne bi im bile do koljena.

  5. Mlinka napisao:

    Momci,

    znam da se žutilo više čita od nekog afirmativnog teksta, no čemu ovaj nastup?

    TGG je konferencija za programere i IT entuzijaste, a ne platforma za skupljanje donacija.
    Po vama nitko ništa ne treba raditi kako se slučajno ne bi naučio nečem novom?

    Ne zaboravite da radimo događaj – nismo vam konkurencija, čak naprotiv!
    Polupali ste lončiće.

    • Hrvoje Hafner napisao:

      Samo sam istaknuo šupljikavost kampanje i definitivno dao dovoljno savjeta da se za tekst može reći da je afirmativan 🙂 Šteta što to išćitavaš kao žutilo. Ne kužim o kakvoj konkurenciji pričaš.

  6. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑