Analiza

Objavljeno 16. 10. 2013. | Piše: Hrvoje Hafner

Lažne kampanje: Možemo li vjerovati svemu što vidimo na Kickstarteru?

Crowdfunding je igra povjerenja. Pokretač kampanje daje obećanje da će, ukoliko prikupi dovoljno novca, svoju ideju pretvoriti u stvarnost i da će vam, ukoliko mu financijski pomognete, isporučiti nagradu koja ovisi o iznosu vaše donacije. Sa uspjehom raznih crowdfunding kampanja, pojavljuju se i one sumnjive koje su tu da bi iskoristile taj pozitivni trend.

Kampanje koje se temelje na inovativnim tehnološkim rješenjima dobivaju najviše pozornosti, ali u zadnje vrijeme imamo prilike vidjeti i neinovativna odnosno marginalna tehnološka rješenja.

Parashoot 2.0 – Made in China

Jedna od takvih kampanje je i Parashoot 2.0 koja se nedavno pojavila na Kickstarteru i koja predstavlja ParaShoot, kameru koju možete nositi. Proizvod koji definitivno nije inovativan (GoPro), niti je prvi takav projekt na Kickstarteru (Memoto). Međutim, zbog svoje cijene, projekt je prikupio 117.358 dolara od 30.000 koliko su pokretači tražili prije nego ih je Kickstarter suspendirao.

Problem je nastao kada su se uređaji slični ParaShootu pronađeni na eBayu i Alibabai za cijenu koja je slična ili manja od one koju su pokretači postavili u kampanji. Upravo je zajednica okupljena na crowdfunding platformi vrlo brzo uspjela raskrinkati lažnu kampanju. Iako Kickstarter ima politiku nekomentiranja suspendiranih kampanja, može se pretpostaviti da je upravo to uzrok suspenzije kampanje.

parashoot

Parashoot 2.0 na Kickstarteru i Alibaba.com

Jedan dan nakon suspenzije na Kickstarteru, ekipa okupljena oko projekta pokreće novu kampanju sa “unaprijeđenom” verzijom 2.1 ali ovaj put na Indiegogo tražeći upravo isti onaj iznos koji im je ostao blokiran na Kickstarteru. Ali čini se da su ipak u svom naumu uspijeli.

Kobe Red – sušeno meso

Za dlaku je izbjegnut najveći crowdfunding skandal nakon što je Kickstarter samo par sati prije kraja kampanje zaustavio Kobe Red projekt koji je obećavao isporučiti sočnu sušenu govedinu dobivenu od japanskih goveda hranjenih 100% organskom hranom, pivom, ali i maženju masažama. Projekt je prikupio gotovo 120.000 dolara od preko 3000 ljudi.

Umjesto da sam provjerava projekte, Kickstarter se oslanja na svoje korisnike koji prijavljuju sumnjive kampanje. Kobe Red je, između ostalog, prijavila i grupa filmaša koja priprema dokumentarni film o Kickstarteru. Ekipa je čak pripremila i video u kojem objašnjavaju cijelu prevaru.

Prevara ili neuspijeh

Katkad je teško razlučiti što je prevara, a što projekt čiji pokretači nisu uspjeli u svojem naumu. Najzloglasniji primjer je ZionEyez, projekt čiji je proizvod trebao omogućiti streaming videa direktno iz naočala u osobni Facebook stream. Projekt je prikupio preko 300.000 dolara u 2011., a do sada ništa nije isporučeno. Druge možebitne prevare su i Mythic, role-playing video igra koja je suspendirana prije samog kraja, aluminijske igraće kocke koje su već postojale za koje se netko ponadao zaraditi u preprodaji te društvena igra Odin’s Ravens čiji je pokretač netragom nestao nakon što je prikupio više od 20.000 dolara.

Argumenti obrane crowdfunding platformi u ovakvim slučajevima idu u smjeru da su financijeri projekata ti koji su dužni evaluirati projekte za koje se odluče financijski pomoći te se više prezentiraju kao web stranicu nove vrste pokroviteljstva nego kao web trgovinu.

Ubuduće prije nego napravite uplatu za vama zanimljivi projekt na bilo kojoj crowdfunding platformi, svakako prvo provjerite vjerodostojnost kampanje istražujući više o pokretačima kampanje.

Tagovi: , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



2 Komentara za Lažne kampanje: Možemo li vjerovati svemu što vidimo na Kickstarteru?

  1. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

  2. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑