Projekti

Objavljeno 15. 10. 2015. | Piše: Hrvoje Hafner

Oleg Maštruko pokrenuo Expiations – druga knjiga fotoserije

Nakon što je izdavanje prve knjige Without People fotoserije Olega Maštruka financiralo 185 ljudi na Indiegogo crowdfunding platformi u kojoj je prikupljeno više od 10.000$, priznao mi je u razgovoru da se navukao na grupno financiranje.

Expiations

Olegova fotoserija zamišljena je kao trilogija, a Without People bila je prva knjiga i upravo je pokrenuo Indiegogo kampanju za drugu knjigu serije pod nazivom Expiations u kojoj obrađuje vjerske građevine diljem cijelog svijeta uključujući katoličke, muslimanske, protestantske, hinduističke, židovske, sik, pravoslavne, sunitske, šijitske te budističke.

Budući da se već ispraksao financijski cilj je optimirao i potrebno mu je svega 2.200$ kako bi ova knjiga ugledala svjetlo dana. Za uplatu od 35$ Oleg vam isporučuje ukoričenu verziju, a za ‘škrtih’ 12$ dobijete PDF inačicu.

Osim grupnog financiranja fotoserije Oleg je ove godine na taj način putovao Pamirskim traktom, a svoje podržavatelje nagradio zatvorenom facebook grupom u kojoj je uživo sa putovanja pisao o svojim dogodovštinama na putu popraćene nizom fotografija.

Povodom njegove 3. crowdfunding kampanje pričao mi je o stvarima koje je naučio tijekom rada na kampanjama.

Naučene lekcije

Naučio sam dosta, ali sam dosta i znao već prije pokretanja prvog projekta – pa baš i zahvaljujući tebi i stranici Crowdfunding.hr. Ovo nije samo circlejerk gdje prvo hvalim sebe pa tebe i sve nas skupa, već kod svakog pokretanja crowdfunding kampanje – nužnost. Naime, oni koji ne nauče barem 80% onog što trebaju PRIJE pokretanja kampanje, obično propadaju. Već sam se izvještio prepoznati gubitničku kampanju praktično sat-dva nakon njenog pokretanja. Lik pokrene kampanju, ja mu kažem da nevalja, on me otpili, jer kao šta ja znam. Za dva tjedna me moli za pomoć a kampanja mu nije prešla 100 dolara.

Globalni trendovi

Naravno da pratim trendove. I ovo pitanje bih povezao s prvim – strane kampanje uče, posebno u ovim segmentima koje najviše pratim, jer se i sam u njima okušavam – fotografija, pisanje i putovanja. Ima odličnih kampanja. Domaće nažalost slabo uče.

Domaće kampanje

Nažalost moje mišljenje je da u zadnje 2-3 godine padaju kvalitetom iz godine u godinu. Jedva čekam tvoj godišnji „obračun“ kampanja da vidim jesam li i statistički bio u pravu ili je to samo subjektivan dojam. Možda je problem u tome što su pred godinu-dvije kampanje pokretali uglavnom ljudi i timovi koji su se prethodno jako dobro informirali. Onda su i drugi vidjeli da se tu, priprosto rečeno, „skuplja neka lova“, pa je navalila gomila pohlepnih a dosta nepripremljenih pokušaja, od koje neke čak ne bih ni nazvao „projektima“. Osim ovih amaterskih pokušaja, imali smo i nekoliko relativno high level hrvatskih crowdfunding failova… svi znamo na što mislim… barem se nadam. Nikoga i ništa neću imenovati jer mi ne trebaju novi hejteri :o) Gledajući neke kampanje boljela me duša koliko se toga moglo i trebalo napraviti bolje samo da je autor kontaktirao npr tebe i mene i čitao malo više o crowdfundingu na Internetu i postavio par dobrih pitanja. Kampanje od 60 dana trajanja, s nekim nebuloznim ciframa… božesačuvaj čega sve nije tu bilo. Svima kažem – tražite manje, budite skromni, i neka kampanje budu kraće, udarne, emotivne. To sam sve naučio još na prvom sastanku s tobom. Ljudi su pohlepni, a da pritom nemaju niti onaj najosnovniji mrežni „impact“, znači određen broj followera, prijatelja, lajkera, ljudi koji, ukratko rečeno, cijene njihove misli i djela.

IT industrija

Oleg, inače urednik IT časopisa Mreža na crowdfunding gleda i kao fenomen koji bi mogao globalno utjecati na IT industriju.

Crowdfunding može utjecati na zbivanja svugdje, i već utječe. IT je sam po sebi izuzetno široko područje. Sumnjam da se u firmama kao SAP i Oracle obaziru na crowdfunding scenu, iako bi možda i trebali. No, u firmama srednje i manje veličine gotovo da nema područja IT-a koje na neki način nije dirnuto crowdfundingom. Sve te tehnike i fenomeni koje uzimaju društvene međuodnose, u prvom redu mrežni utjecaj i – najbitnije – povjerenje, i pretvaraju u opipljive proizvode i trgovinu, imat će veliki utjecaj u budućnosti.

Dok se Oleg priprema za treću knjigu fotoserije koja će biti o moru, pridružite mu se ovdje.

Link na kampanju: Expiations @ Indiegogo

Tagovi: , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑