Intervju

Objavljeno 19. 01. 2015. | Piše: Hrvoje Hafner

Backer – podržavatelj 2014. godine Edi Budimilić

Protekla godina donijela nam je 45 domaćih projekata koji su prikupili preko 2 i pol milijuna kuna. Mnogi ljudi podržavaju više kampanja za grupno financiranje, a jedan od takvih je i Edi Budimilić kojeg smo proglasili podržavateljem 2014. godine.

Ovo je još jedan u nizu predstavljanja serijskih podržavatelja. Nakon gamera Daniela Lučića i ambasadora kraft piva Miroslava Šuvaka, u nastavku pročitajte intervju sa najtraženijim grupnim podržavateljem Edijem Budimilićem.

Edija mnogi znaju kao suosnivača WhoAPIja, servisa koji omogućuje dohvat iscrpnih informacija o domenama namjenjenog za hosting tvrtke za koji je svojevremeno dobivena i znatna investicija. Iako mu okolina najčećše nameće titulu serijskog poduzetnika on za sebe tvrdi da se ciljano bavi projektima od osobnog interesa odnosno inovativnom projektima koji mogu drastično utjecati na nečiji život.

Neki od projekata na kojima trenutno radi su serija hackatona WhoHack, Naviself navigacija bez GPSa, Bouxtie aplikacija za eVouchere te OprezMine aplikacija za upozoravanje priblažavanju minski sumnjivom području. Edi napominje kako bez dobrih partnera, ponekad i prijatelja, većina tih projekata nebi bila gdje su danas.

Otkrivanje crowdfundinga

Kickstarter je bio prvi servis koji me naučio što je to crowdfunding. Oduševila me ideja i zaljubio sam se u čitav koncept da “ljudi” napokon mogu bez velikih investicija i kompanija pokrenuti nešto riskantno, ludo ili otkačeno. Godinu ili dvije nakon Kickstartera se pojavio HumbleIndieBundle koji je sličnim konceptom dumpao cijene igara ali masom prikupio milijune dolara te donio daleko veću vrijednost kreativcima iza tih igara. Naravno, i tamo sam redovit “kupac” mada češće podržavam developere nego što igram te igre.

Zašto redovito koristi Kickstarter

Kako su crowdfunding kampanje u većini slučajeva nekakvi gadgeti ili nešto ludo inovativno te na poseban način zabavno/interesantno, upravo zato i sudjelujem u istima. Želim taj pametni sat (a nikada ga nisam volio nositi, sada ne mogu bez njega), želim nastavak moje omiljene igre iz djetinjstva (Carmageddon), želim svoju poruku na mjesecu (Lunar Mission One) i želim 0.000001% šansu za put na Mars (Mars One).

Koliko i sam vidim, crowdfunding projekti su ustvari svi oni projekti koji ostvaruju moje snove, ne neki gotov proizvod s police trgovine – čak i ako je, barem sam bio dio stvaranja tog proizvoda.

Gdje nailaziš na projekte?

Rijetko kada ih sam tražim mada bih volio to raditi češće, ali kako sam teški ovisnik RSS kanala tj. redovito pratim Lifehacker, Gizmodo, TechCrunch, TNW i slične, upravo tako i saznam za većinu projekata koje odlučim podržati.

Što kampanja mora imati?

Definitivno ne mora biti super-duper $1000 vrijedna video prezentacija, koja naravno sama po sebi odradi dobar posao vjerodostojnosti, ali ono što sigurno stoji kao broj jedan razlog jest taj video. Bilo kakav demo nečeg polu gotovog mene inspirira da vidim vlastite use-case-eve nečeg potpuno novog.

Ako se radi o nekakvoj igri ili bilo čemu nematerijalnom, dovoljno je upoznati ekipu koja stoji iza projekta. Kako kažu i najveći investitori “ne ulaže se u projekt, već u execution team koji će pronaći način da se stvar izvede do kraja”. Pa tako i mi, nekakvi mini-investitori koji nemaju financijske dobiti od projekata, ali zato redovito budemo nagrađivani kada se projekt odradi do kraja – onaj osjećaj kada zaboraviš na neku kampanju u koju si investirao pred godinu dana pa ti doleti pošta u kojoj ti je stan upravo dobio pametna vrata (Lockitron).

Veliku ulogu u uspješnim kampanjama igraju i dobro složeni perk-ovi. Ako si baš ne mogu ili ne želim priuštiti nekakav napredan mobitel, barem se mogu uključiti u razvoj kroz minimalnu donaciju. Mnogi projekti uspiju tj. dosegnu minimalni budget upravo radi mase koja želi biti samo dio razvoja, ništa više.

Zašto si podržao famoznu krumpir salatu?

Oh da, krumpir salata 🙂 pa jedan od razloga jest upravo taj što je mnogima to bilo “debilno” i glupo te početak kraja crowdfundingu – s time se nikako nisam mogao složit. Najveći razlog je bio taj nemogući izazov. Pokretač ideje nije očekivao ništa više od podrške par frendova te za već samo $5 obećao jedan “slice” iliti komadić krumpir salate. Jako sam se nadao toj pošti, s pokvarenim kumpirom 🙂 ali eto ništa od toga. Organiziran je humanitarni koncert/okupljanje gdje su svi koji su dali podršku bili pozvani da okuse svoj komadić krumpira. Na žalost, u tom trenutku mi je taj party ipak bio pre daleko 🙂

krumpirsalata

Dao si podršku i Mattu Tayloru, znanstveniku sa ‘seksističkom’ košuljom

Matt Taylor, običan je geek koji je upao u toliko nepotrebne probleme radi par moćnih novinara s drugačijim stajalištem – i to sve radi neke umjetnosti na majici. Ja baš volim kada su ljudi “svoji” na pozornici ili gdje god. Volio sam vidjeti Steve Jobsa i Bill Gatesa u svom casual obliku. Mattu je ona loše prihvaćena majica njegov casual stil radi kojeg se javno rasplakan ispričao. Tužno što je u tom trenutku mnogima ta majica bila bitnija, i naravno da ću podržati znanstvenika koji je ljudsku vrstu u obliku svemirske letjelice doveo na površinu nekog kometa.

Vrlo sam strastven za sve što ima veze sa svemirom, pa tako i podržavam gotovo sve povezane projekte. Očekujem prije svoje smrti ako ne hodati Marsom, barem ugledati naš planet iz svemira. Podržavajući “space related” projekte poput Mars One i Lunar Mission One sam barem nekakav korak bliže tomu.

Najdraži projekt

Definitivno od Double Fine Adventurea igra Broken Age. Igra koja se razvijala preko godinu dana gdje su snimali dokumentarac u 45 minutnim epizodama svaki mjesec. Jedno posebno iskustvo i ljubav prema projektu. Oduševljen s kompletnom izvedbom, od dokumentarca do same igre. Podržao bih sve njihove buduće projekte na isti način – u nadi da se opet odluče za crowdfunding.

Teško mi je bilo staviti igru preko Lunar Mission One koji je kao projekt daleko bitniji za napredak ljudske vrste, ali samo zato što već dvije godine pratim Broken Age, igra koja se već proslavila s prvim nastavkom, nastavlja u razvoju koji kao “backer” mogu pratiti.

Budućnost crowdfundinga

Iako postoji taj neki strah da će ishlapit dobre ideje jer više nema novčanika ili pametne lampe koja se može napraviti – upravo tu vidim priliku za one još veće projekte, baš kao što je Lunar Mission One ili pak obična igra/knjiga/film koji nikada ne mogu idejno presušiti. To ne znači da novčanici više neće biti zanimljivi, dapače sigurno će se i dalje pojavljivati luda i inovatina rješenja za nešto što već postoji.

Ulažem velike nade i očekivanja u crowdfunding. Nekoć davno su se gradili mostovi, zgrade i ceste upravo tom nekom metodom gdje su građani udruženi uplaćivali na račune projekata. Nisam previše upućen u taj model ali se vrlo radujem danima kada budemo mogli izgraditi vrtić ili neku novu cestu upravo tako – bez banaka i državnih nameta.

Za kraj riječi ohrabrenja za buduće projekte

Go for it! Apsolutno se nema što izgubiti. Neki se boje riskirati brend ili svoje vlastito ime ako im kampanja ne uspije. Koja je poanta izgraditi bilo što ako si spreman ne pokušati. Ako sumnjaš u uspjeh kampanje, sumnjaš u proizvod. Ako failaš, jako puno naučiš. I ja sam puno failao, pa sam upravo zato mentor u lokalnom inkubatoru – brutalno znanje za bilo koji budući projekt.

Tagovi: , , , , , , ,


O autoru

Stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju. U slobodno vrijeme istražuje i piše o grupnom financiranju (crowdfunding) na ovom blogu. Do sada svojim savjetima pomogao desecima kampanja u kojima je prikupljeno preko milijun kuna.



2 Komentara za Backer – podržavatelj 2014. godine Edi Budimilić

  1. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

  2. Pingback: Crowdfunding.hr | Blog za financiranje vaših ideja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑